– Vi har en god uppfattning om vart gymbranschen är på väg. Allt fler tränar funktionell- och friviktsträning med kvalitets- utrustning och man vill träna i samma miljöer som man ser att internationella influencers och atleter på Instagram gör. Vi såg också att existerande gymkedjor inte är digitala, man kan inte köpa ett gymkort online utan att en människa rör i det. Det låg till grunden för vårt koncept, säger Christian och Jesper Naarttijärvi.
Nordic Performance Center fokuserar på premiumkänsla och individuell träning. Att teckna upp sig för medlemskap eller engångsträning görs digitalt och för att komma in på gymmet scannar besökare in sig via slussar som övervakas av värmekameror.
– Kostnaden för vår personal är bara nio procent av omsättningen. Motsvarande siffra för branschen är 33 procent. I reella tal är det 80 000 kronor i månaden per gym. Det är kraftfulla vapen i konkurrensen med andra gym.
De öppnade sitt första gym i Boden 2019. Sedan följde etableringar i Kiruna, Luleå och Gällivare. Norrlandsfonden är en av de aktörer som varit med och finansierat satsningarna sedan start.
Nordic Performance Center har ambitioner att växa.
– Vi förbereder oss för en storskalig tillväxt. Just nu konsoliderar vi verksamheten och utvecklar it:n. Men det kan gå väldigt fort när vi väl trycker på knappen. Då kommer vi förmodligen etablera flera anläggningar parallellt.