I Sverige är var tredje personbil i trafik en dieselbil. I Övertorneå och Arvidsjaur är det så mycket som varannan bilägare som kör diesel, enligt Trafikverkets siffror. Från den 1 januari 2020 har regeringen gett kommunerna möjlighet att införa tre olika miljözoner, som påverkar dieselbilar, men också bilar med andra typer av bränslen. Totalt var 1,6 miljoner dieselbilar i trafik i riket i slutet av 2017.
Läs mer: En halv miljon bilar portas från Stockholm
– Av dem är ungefär en halv miljon euroklass 6, som kommer att kunna köra i alla zoner 2022. Drygt en miljon av dieselbilarna skulle inte tillåtas. Men man ska tänka på att det är fyra år framåt. Alla bilar som registreras nu är euroklass 6, samtidigt som majoriteten av de som skrotas är äldre, så fordonsbeståndet kommer att se annorlunda ut om fyra år, säger Mikael Levin, utredare på Trafikanalys, till Nyhetsbyrån Siren.
Enligt Trafikanalys prognos kommer cirka 35 procent av alla personbilar att vara Euro 6 år 2020.
Även i Arjeplog, Pajala och Överkalix kör över 40 procent dieselbilar.
Dieselbilen har hamnat i strålkastarljuset efter den senaste tidens diskussioner om utsläppsfusk, dieselförbud och miljözoner.
– Försäljningen av dieselbilar har minskat påtagligt efter att ha haft sin topp 2012. Frågan är om det här kommer att snabba på utvecklingen ännu mer, säger Mikael Levin.