– Man kan konstatera att det sunda förnuftet fick råda. Det var ett dåligt genomtänkt förslag från början till slut och jag tror att det är den massiva opinion som förslaget mött har öppnat ögonen på politikerna. Det är vi jäkligt tacksamma för, säger Mats Öhrlund, ordförande i BDX.
Läs mer: Regeringen säger nej till kilometerskatt
Regeringen öppnar dock för att ett annat, omarbetat förslag kring vägslitageskatt kan komma att läggas fram under mandatperioden.
– Jag hoppas och tror att man stoppar undan dessa tankar också. Branschen behöver arbetsro för att kunna ta kloka beslut och gå framåt, säger Mats Öhrlund.
Pär Lärkeryd, vd för Norra skogsägarna, luftar samma tankegångar.
– Ett mycket klokt beslut att skrota förslaget som det såg ut nu. Sedan får vi se vart man landar och hur regeringen tänker jobba vidare med frågan. Man måste se till att man tar hänsyn till landsbygden, säger Lärkeryd.
Herbert Nyman, ordförande för Lantbrukarnas riksförbund i Norrbotten (LRF), menar att regeringen inte hade något annat väl än att lägga i backen.
– Det var en attack mot landsbygdens utveckling. Både inom jordbruket och skogsbruket finns det inte några alternativ till lastbil för de flesta. Ska man genomföra något sådant här måste man se till att det finns alternativ.
Nyman vill att regeringen i stället vrider perspektivet till att ersätta fossilt bränsle med förnybart biobränsle.
– Den gröna näringen har ett alternativ. I stället för en skatt på avstånd så borde man stimulera den här utvecklingen och se till att landsbygden är med på den. Jag hoppas att regeringen sneglar mot Finland, där man agerat tydligt åt det här hållet, säger Herbert Nyman.