Killarna halkar efter i skolans värld

Killarna i Norrbotten har tio procent lägre betyg än tjejerna i bådegrund- och gymnasieskolan. Och det förvånar varken elever ellerlärare.

Foto: unknown

Norrbotten2014-03-27 09:35

Larmrapporter om att killar halkar efter betygsmässigt i skolan gäller även Norrbotten som följer rikssnittet vad gäller betyg. Generellt

har flickorna tio procent högre betyg än pojkarna, ett mönster som ses både på grundskolan och i gymnasiet.

Philip Barsk, sextonårig student i Kiruna vid gymnasieskolan

har sin teori om varför:

– Alla är ju olika, men killar svamlar nog mer än vad tjejerna gör.

Elias Gronmayer från samma klass håller med.

– Eller så är killarna mer lata än tjejerna.

Klasskamraterna Emma Nylund och Lina Rova, båda sjutton år, tror att en förklaring till glappet mellan killar

och tjejers resultat ligger i vuxenvärldens krav på

eleverna.


Föräldrar och lärare
accepterar mer slarv och strul av pojkarna än vad

som skulle vara okej för tjejer enligt duon.

För Lina Rova är det viktigt att få bra betyg och prestera bra och det är mycket för att vuxenvärlden förväntar sig det av henne säger hon.

– Jag tycker det är bra, det gör att jag anstränger mig mer.

Och här säger Lina Rova något viktigt.

I februari månad presenterades betänkandet ”Utredning om män och jämställdhet” från regeringens utredare till jämställdhetsministern

Maria Arnholm och där tas pojkarnas eftersläpning i skolan upp.

Utredningen pekar på att skillnaderna i skolresultaten mellan könen är allvarlig eftersom den framtida arbetsmarknaden kommer

kräva högre utbildning i större utsträckning. Man tar även upp olika

orsaker bakom pojkarnas sämre resultat - en trolig förklaring är att pojkar helt enkelt anstränger sig mindre än tjejer.

Lösningen är inte enkel, men betänkandet påpekar att pojkars och vissa flickors antipluggkulturer behöver tas på allvar och att vuxenvärlden måste ha tydliga förväntningar på pojkar och kommunicera kring det.

Peter Pääjärvi är gymnasielärare i Kiruna och han tycker sig se skillnader mellan könen i klassrummen. Frågan brukar också dryftas

kollegor emellan, bland annat diskuteras flickornas upplevda stress och vad skolan kan göra för att hjälpa dem att finna balans i vardagen.

Flickorna är noga med att prestera och fokuserar mycket kring bra betyg. För en del blir trycket för högt och deras egna krav på sig

själva orimliga i det långa loppet.

– Det kan rent av bli hälsovådligt för dem och närma sig utmattning.

Peter Pääjärvi konstaterar att det är ett svårt problem som handlar om samhället i stort.

– Samtidigt som flickorna får bättre betyg än killarna ser tjejerna att när de kommer ut i arbetslivet så tjänar killarna en halv villa

mer än dem under en livstid, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om