I regeringens vårbudget vill man påskynda omställningen från fossilt bränsle till el och biobränsle i gruvan genom att ta bort nedsättningen av energi- och koldioxidskatt för diesel. Budgeten har tagits fram av de fyra partierna i januariöverenskommelsen, (S), (C), (L) och (MP). Riksdagsledamoten Ida Karkiainen (S) från Norrbottens valkrets håller inte med sitt parti, hon tycker det går för snabbt.
– Vi från Norrbotten har framfört våra åsikter, men regeringen har valt att gå på en strängare linje. Jag personligen håller med branschen, det går för snabbt. Jag tror att det blir svårt för gruvbolagen att ta fram ny teknik som går på el eller biobränsle och klarar arktiskt klimat som ska vara redo till första augusti, säger Karkiainen (S).
Vad vill du säga till Norrbottningarna som drabbas negativt av vårbudgeten som ditt parti står bakom?
– Vi måste utvärdera effekterna mer, jag hoppas vi kan ha en konstruktiv dialog med gruvorna om hur man kan ställa om från fossila bränslen till fossilfria bränslen, säger Karkiainen (S).
Gruvdirektören Per-Erik Lindvall en av dem som riktat kritik mot nedsättningen av gruvdiesel. Enligt honom kommer hans bolag, Kaunis Iron förlora 25 miljoner kronor på det nya förslaget.
– Vi tjänar inga jättepengar, speciellt så här i starten där allt är väldigt känsligt. Vi har privatpersoner som har satsat 600 miljoner och så blir vi aktivt motarbetade av staten. Vi har inte marginalen så att vi kan skänka bort 25 miljoner till något elcykelstöd för stockholmarna, sa han tidigare till Norrbottens media.
Regeringen räknar med att dra in 140 miljoner kronor det första halvåret på skatter från gruvdieseln. Men att få in skatterna är inte det primära med förändringen menar Ida Karkiainen.
– Syftet med slopandet av nedsättningen på gruvdieseln är att få fram ny teknik som är hållbarare för miljön, säger Karkiainen.