Detaljhandelns försäljning har hittills under 2019 utvecklats stabilt och samma trend väntas fortsätta året ut. Under de senaste åren har Black Friday växt kraftigt och flyttat delar av decemberhandeln till november. I år ligger Black Friday sent, vilket sannolikt medför att viss konsumtion återförs till december månad. Sammantaget förväntas tillväxten i december månad 2019 uppgå till 3,0 procent, vilket motsvarar en omsättning om 79,8 miljarder kronor. Justerat för prisutvecklingen blir tillväxten 2,0 procent mätt i volym.
– Handelns försäljning utvecklas stabilt tack vare minusränta, befolkningsökning och en konjunktur som ännu inte svalnat helt. Det ger goda förutsättningar för en god försäljningstillväxt i julhandeln, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.
Sedan 2018 sker detaljhandelns tillväxt framförallt på nätet. Detta gäller även julhandeln.
Nordiska konsumenter handlar i år för 856 miljarder kronor på nätet. DIBS, som sysslar med betalningslösningar på nätet, har mätt hur mycket de nordiska konsumenterna handlar för på nätet sedan 2006 och det har varit en stark tillväxt varje år. Bara det senaste året ökar den totala konsumtionen för kategorierna resor, varor och tjänster 119 miljarder kronor.
– Den nordiska e-handelsmarknaden är alltjämt het. Det är bara en snar tidsfråga innan den uppnår historiska en biljon kronor, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.