Sedan 2015 har Trafikverket ökat antalet fartkameror i landet med ungefÀr 200 per Är. Den takten tÀnker de fortsÀtta med, nÄgot som gör att antalet kameror gÄr frÄn 2 400 i dag till 4 000 nÀr vi kommit till Är 2030.
â Jag kan ju bara önska att vi blir fler hĂ€r dĂ„. Jag vet inte om det kommer bli sĂ„, men absolut kommer vi vilja utöka personalen nĂ€r antalet Ă€renden ökar. Vi Ă€r 74 anstĂ€llda hĂ€r i dag och om kamerorna blir fler behöver Ă€ven vi bli fler, berĂ€ttar Lis-Marie Svonni som Ă€r tillförordnad sektionschef pĂ„ polisens enhet AFK, automatiska trafiksĂ€kerhetskontrollen.
AFK sitter i Kiruna och Àr landets enda plats för analys av kamerabilderna. Bilderna som fotas i dem krypteras och skickas direkt till AFK, Trafikverket nÄs aldrig av bilderna.
För sex Är sedan lagfördes bara var tredje bilist som kört för fort förbi kamerorna, i dag Àr den siffran uppe 42 procent.
â Ăvriga drygt 50 procenten gĂ„r inte vidare. Det kan vara för att bevisningen inte Ă€r stark nog. Ibland Ă€r det ju fordonsdetaljer som gör att vi inte kan identifiera fortkörarna. Det kan vara backspeglarna, solskydden eller annat.
Hur vanligt Àr det att bilister maskerar sig eller gömmer sig bakom solskydden?
â Det dĂ€r Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt att svara pĂ„, men det Ă€r nog inte sĂ„ vanligt som folk kanske tror. Men har vi inte tillrĂ€ckligt med bevisning kring vem föraren Ă€r kan vi förstĂ„s inte gĂ„ vidare med Ă€rendet.
Om det dÀremot hyfsat tydligt framgÄr av bilden vilket registreringsnummer bilen har, och hur förarens utseende ser ut, skickas brev till bilÀgaren med en frÄga om bilden förestÀller den eller nÄgon den kÀnner.
Vad hÀnder om personen helt sonika skippar svara pÄ brevet?
â DĂ„ tar vi hjĂ€lp av den lokala polisen som helt enkelt fĂ„r söka upp personen. Ăr det sĂ„ att man dessutom Ă€r kallad till förhör har polisen rĂ€tt att medföra personen till förhöret.
Kameran som Àr lÀnkad till en radarutrustning smÀller av nÀr bilen Àr 14 meter frÄn linsen. Samtliga bilar som passerar registreras, detta för att ha koll pÄ trafiktrycket och situationen pÄ vÀgarna i stort.
â Vi vill ju veta hur lĂ€get Ă€r. Och det kĂ€nns att allmĂ€nheten uppskattar att kamerorna finns dĂ€r ute. Trafikverket gör enkĂ€tundersökningar kring det och den senaste visade att 75 procent av de som svarade pĂ„ deras enkĂ€t 2022 har en hög acceptans och förstĂ„else för trafiksĂ€kerhetskamerorna. De rĂ€ddar liv, hjĂ€lper istĂ€llet för stjĂ€lper. Man ser att det förbĂ€ttrar den svenska vĂ€gsĂ€kerheten, menar Lis-Marie Svonni i Kiruna.
Polisen beskrev pÄ sitt instagramkonto, som Àr kopplat till region nord, hur en situation dÀr ATK-sektionen i Kiruna inte lyckats komma i kontakt med föraren som misstÀnktes för hastighetsövertrÀdelser gÄr till, och hur Àrendet dÀrmed blir ett fall för den lokala polisen att utreda vidare. SÄ hÀr berÀttade de:
"Denna morgon knackade vi pÄ hos en förare som fotats i kameror tidigare i höst men som inte svarat pÄ brev frÄn polisen. Föraren erkÀnde och skrev pÄ böter pÄ 3200kr respektive 3600kr samt omhÀndertaget körkort".
HÀr en lista över de tio platser i lÀnet som hade flest fortkörningar under fjolÄret:
1) Rosvik-KopparnÀs: 819. 2) GÀddvik-BergnÀset: 780. 3) MorjÀrv-Svartbyn: 761. 4) LappbÀcken-Sangis (NY): 750. 5) Salmis-Nikkala: 723
6) Svartbyn-Gyljen: 707. 7) Kalix-Bredviken: 705. 8) Böle-PÄlberget: 695. 9) Pitsund-PiteÄ: 636. 10) Gyljen-LansjÀrv: 625.