Industrijättar i nytt järnvägssamarbete

LKAB, SSAB och Scania Ferruform inleder ett nytt samarbete som ska ge besparingar både ekonomiskt och miljömässigt.

Tåg. Den så kallade Stålpendeln ska nu börja utnyttjas till fullo. (Arkivbild)

Tåg. Den så kallade Stålpendeln ska nu börja utnyttjas till fullo. (Arkivbild)

Foto: Victoria Maaherra

NORRBOTTEN2016-10-19 19:02

Det handlar om den så kallade Stålpendeln, tåget som går tre gånger per dag åt båda hållen mellan Luleå och Borlänge.

– Returtransporten går tom i dag, så vår tanke är att börja nyttja den mer och mer, säger Markus Petäjäniemi, försäljnings- och logistikdirektör vid LKAB.

Initiativet kommer från SSAB.

– De är ju kund till oss, så det är naturligt att vi försöker hitta fler samarbeten. Vi har redan etablerade samarbeten när det gäller järnmalmsprodukter, men de här delarna har vi inte tänkt på tidigare. Båda parter har stort fokus på att effektivisera och kapa kostnader, säger Petäjäniemi.

Han ser det inte som en omöjlighet att ännu fler aktörer kan komma att inkluderas i samarbetet i framtiden.

– Ferruform är en mindre aktör som får haka på här nu. Men med tiden kan det bli fler, säger han.

Markus Petäjäniemi bedömer att samarbetet kommer ge betydande kostnadseffektiviseringar.

– Jag har ingen siffra på hur mycket vi kan spara på det här, men vi har bedömt att vi kommer att sänka fraktkostnaderna rejält. Det är en vinst för alla att nyttja en transport som ändå ska gå upp. I framtiden handlar all logistik om att inte hålla på köra tomt, säger han.

Initiativtagaren SSAB framhåller den positiva miljöaspekten som blir en effekt av samarbetet.

– Det är mycket glädjande att vi kan bidra till att minska den totala miljöpåverkan i Sverige genom att flytta lastbilstransporter till tåg. Vi hoppas att vårt samarbete kan vara en modell som inspirerar fler att tänka i nya banor, säger Per Bondemark, inköpsdirektör på SSAB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!