Klockan är strax efter 10 på torsdagen. Daniel Wikström öppnar grinden och visar klubbstugan. Eftersom den ligger i anslutning till Kallax flygplats är säkerheten hög. Inne i stugan gör sig Peter Johansson redo för dagens första tur. Vädret är överraskande bra i dag, enligt prognosen skulle regn svepa över Luleå på förmiddagen.
– Det ser ut som det kommer bli 27 grader i dag igen, det blir en fin dag för att åka flygplan, säger Daniel Wikström
Nu med sommarens värme hjälper de till att övervaka skogarna i länet.
Strax efter kommer Andreas Hansson in, han och Peter Johansson ska köra den södra sträckan i dag. Daniel Wikström och Robert Grenemark tar den norra sträckan.
Ute vid planen bockas de sista sakerna från checklistan av, oljan och bränslet fylls, vingarna och klaffarna testas. Planet som är byggt på 80-talet håller fortfarande.
– De är nästan ett helt annat plan nu, jag skulle nog tro att varenda sak är utbytt genom åren, säger Andreas Hansson.
Klockan slår tjugo över elva. Planet lyfter lätt med några få gupp i uppstigningen. Andreas Hansson och Peter Johansson skyller det på dagens extravikt och skrattar.
Planet stiger snabbt till 1 000 meters höjd och ställer nosen mot Piteå och vindkraftsparken.
Värmen är även påtaglig i planet, men det råder inga bittra miner i den lilla plåtburken.
– Både jag och Peter jobbade i går och då var det en hel del bränder. Det verkar som läget är mycket lugnare i dag, säger Andreas Hansson.
Efter att planet kommit till Piteå forsätter det upp mot fjällen i norr.
På den här höjden kan det ibland var svårt att se elden, Peter Johansson nämner att grustag lätt ka bilda rökliknande moln med allt damm. En sak som skiljer sig är att eldröken är brunare till färgen.
Halvvägs genom resan når planet Hornavan, rutten ändrar riktning till Jokkmokk. Solen som brett ut sig över länets skogar får svårt att nå ner nu. Vid Jokkmokk möts piloterna av en vägg av moln.
– Det är väldigt fint att ligga och flyga ovanför molnen, men tyvärr så ser man inte någon brand då, säger Peter Johansson.
Planet vänder och närmar sig Luleås luftrum, anrop till tornet på Kallax görs om inflygning.
Precis före 14 landar planet. Turen sträckte sig över 50 mil och flera kommuner. Direkt börjas förberedelserna för nästa flygning, tankning av både motorn och magen för om bara några timmar är det dags igen.