Vår kartläggning visar att det är ont om snabbladdare för elbil i Norrbotten. Trafikverket har gjort tre utlysningar och erbjudit sig att betala hela kostnaden för att anlägga snabbladdare på 38 platser i Norrbottens län. Men hittills har olika företag bara nappat när det gäller 29.
Kirunaföretaget Kwatt startades för bara ett år sedan och de har, inräknat fyra ansökning som gjordes via Plan- och bygglaget i norr AB i den första vändan, fått klartecken att bygga på tio platser.
– Vi åker alla elbil och har ett genuint intresse. Sedan ligger tillväxten på elbilar på drygt 75 procent på ett år så vi ser att biltillverkarna vill dit, att de som styr landet vill dit och att de som kör bil vill dit, säger Anders Svonni, ansvarig för marknad och försäljning.
Deras första laddpunkt kan vara igång i Harads redan i januari eller februari. Till sommaren räknar de med att fler ska kunna driftsättas.
– Förhoppningsvis ska några vara igång till sommarsemestern. Vi har full förståelse för nätägarna som ska få markupplåtelse och dra kabel, men vårt slutdatum är sista september nästa år, säger Svonni.
Jag gissar att du som bor i Kiruna ser att det finns behov där med?
– Ja. Redan nu finns det mycket vi vill etablera och det kommer byggas snabbladdare i Kiruna, men vi tror att det kommer behövas många till.
Det går även att söka pengar från Naturvårdsverket. Genom "Klimatklivet" kan man få bidrag för 50 procent av investeringskostnaden.
– Flera har inte fått svar än, men de som fått stöd just nu är 38 laddpunkter för normalladdning (upp till 22 kilowatt), med fokus på Boden och Haparanda, och sex för snabbladdare, säger Ida Wanhatalo som handlägger ansökningarna på länsstyrelsen.
Vattenfall har beviljats stöd för snabbladdare i fem kommuner. Strömbergs bil i Kalix har beviljats stöd för att bygga en publik 150 kilowatts snabbladdare. Den är framtidssäkrad och kan byggas på i takt med att bilarna kan ta emot el snabbare.
– Vi säljer mycket elbilar just nu och tittar man i Kalix så finns det ingen riktig snabbladdare, jag tror det finns en i hela kommunen, säger vd:n Magnus Johansson.
Förutom att ladda deras egna bilar ser han det som en tjänst för elbilskunderna och att företaget bidrar till utbyggnaden av snabbladdare i Norrbotten. Tjälen har dock fördröjt tidsplanen.
– Vi hoppas att den står klar i maj, säger Magnus Johansson.