Denna satsning på infrastrukturen banar väg för Norrbotniabanans färdigställande i sin helhet, menar företrädare för Norrbotniabanegruppen.
– Ett lite bekymmer vi haft eller varit oroliga för är att det i inriktningsunderlaget som Trafikverket presenterade i januari stod det att för att den norra etappen av Norrbotniabanan ska kunna byggas måste regeringen tillskjuta minst 20 procent mer än plus/minus noll-alternativet och det har inte hänt så många gånger att regeringar skjutit till så mycket pengar, säger Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotinabanegruppen.
– Nu förslår regeringen en ekonomisk rambudget på 27 procent mer och som vi tolkar det finns det då goda förutsättningar för att Norrbotniabanan i sin helhet ska kunna byggas.
Regeringen anger också i förslaget att man vill öppna för alternativa finansieringsformer i infrastruktursatsningar.
– Det välkomnar vi och det har vi själva förespråkat länge. Jag har själv jobbat med Botniabanan där man hade ett bolag som fick låna pengar via riksgälden och bara hade fokus på att bygga Botniabanan och det var ett väldigt framgångsrikt recept.
Frågan om byggstart för banan har dröjt och man hade hoppats på ett besked i december, men det uteblev.
– Det kom inget byggstartsbeslut den 7 december när regeringen gav laga kraft i de här järnvägsplanerna och nu har det gått tio månader och vi har fortfarande inget byggstartsbeslut. Det här är otroligt frustrerande för kommunerna som står och väntar. De ska göra åtaganden, extremt omfattande åtaganden, inte minst med resecentrum. Ingen vill ha spår utan tåg och ingen vill ha tåg utan resecentrum.
I juni i år lämnade Trafikverket in en byggstartsbeslutsrapport till regeringen och i den finns en begäran om byggstart för Norrbotniabanan. Men ännu har inget beslut i frågan fattats.
– Är det så att det kommer ett byggstartsbeslut kommer byggstarten att ske 2025. Och ser man i den nationella infrastrukturplanen, som sträcker sig från 2022 till 2033, står det att byggstart för sträckan Dova till Skellefteå ska ske mellan 2025 och 2027. Vi vet inte varför det har tagit så här lång tid, utan det känns mer som att det finns luft i systemet och man väntar in att projektet ska hamna rätt i den nationella planen och det är olyckligt i en tid då vi verkligen behöver få Norrbotniabanan på plats.