Här är länets turistmagnet

Turismen går framåt i Norrbotten. Hur ser ökningen av antalet gästnätter ut i din kommun? NSD har hela listan.

Foto: Kurt Engström

NORRBOTTEN2016-02-16 16:48

Det är Swedish lapland som släpper SCB:s preliminära siffror över antalet gästnätter för 2015. Den visar att antalet ökar med 6 procent totalt. Tio av de sexton orterna inom destinationen ökar jämfört med förra året.

Mest framåt går Haparanda med en ökning på 19 procent, men även orter som Jokkmokk och Gällivare (+16) och Luleå (+15) går framåt kraftigt (se faktaruta). Det är framförallt hotell, stugbyar och vandrarhem som ökar beläggningen, medan campingen går minus med två procent.

– Vi hade en ganska kall sommar här uppe, där kan man se att sommardestinationer som Kalix och Boden tappar, säger Erica Mattssson, destinationsutvecklingsstrateg på Swedish lapland.

Generellt sett har totala antalet gästnätter ökat sedan 2010, och det är framförallt fler internationella gäster som bidrar till det, enligt Erica Matsson.

– Vi har bearbetat de internationella marknaderna, speciellt Tyskland och England. Det ger resultat för företagen att tillsammans med oss gå ut och marknadsföra regionen och dessförinnan arbeta med hur vi ska prissätta och paketera mot en viss marknad, säger hon.

Har företagen blivit bättre på att nå ut till internationella gäster?

– Många företag har sett det som en strategisk väg att gå för tillväxt. Vi har en ganska stabil inhemsk marknad men för att jobba med tillväxt och stärka svaga säsonger så har man gått mot en internationell marknad. Norrskensturismen har öppnat upp den mörka delen av året, innan skidsäsongen sätter igång, säger Erica Mattsson.

Ökat antal gästnätter innebär mer resande, hur jobbar ni med att tänka på miljön?

– Ja, vi är en destination långt ifrån marknaden. I periferin. Vi jobbar tillsammans med SJ för att starka resandet med tåget. Vi jobbar med Swedavia för att få till direktflyg. Flygbranschen försöker också ta ansvar med att bli CO2-neutrala.

Vilka är de största utmaningarna för er bransch, i det korta perspektivet?

– Det är just transporterna, på grund av att vi är så långt ifrån marknaden. Det handlar om att säkra en enkelhet för gästerna att ta sig hit men också för att ta sig runt här, genom olika former av transferlösningar. Jobba med direktflyg, tåg och transferlösningar. Vi behöver fler naturnära boendeformer och fler produkter på hyllan för att kunna vara attraktiva på marknaden, säger hon.

Sedan lägger hon till att branschen måste jobba med sin stolthet över regionen.

– Visst är det viktigt för oss att andra industrier går bra men 85 procent av turismkonsumtionen i regionen kommer från privatturismen. Det är ibland lätt att vi inte tror det. Att vi är ett val för någons semester tycker jag bygger någon slags stolthet. Man vill uppleva den arktiska delen av världen, vår livsstil och vardag och det har ett högt internationellt attraktionsvärde, säger Mattsson.

Siffrorna över antalet gästnätter kommer från SCB och bygger på inrapprotering från boendeanläggningar med minst 9 bäddar eller 5 rum. Statistik från övriga anläggningar kommer i maj, därför är siffrorna preliminära.

Men vilken ort är då länets stora turistmagnet sett till totala antalet gästnätter? NSD kan avslöja att det preliminärt ser ut att bli Kiruna som vinner kampen om turisterna. Kiruna har 525 000 gästnätter 2015, och Luleå kommer på andraplats med 484 000 gästnätter, enligt SCB-statistiken.

FAKTA/Lokala destinationer

Haparanda +19 procent

Jokkmokk + 16 procent

Gällivare + 16 procent

Luleå + 15 procent

Älvsbyn + 14 procent

Sorsele +11 procent

Arjeplog + 7 procent

Kiruna + 4 procent

Skellefteå + 4 procent

Överkalix + 1 procent

Arvidsjaur -1 procent

Pajala -1 procent

Piteå - 2 procent

Kalix - 11 procent

Boden - 12 procent

Övertorneå - 21 procent

Statistik från SCB baserad på inrapportering från boendeanläggningar med minst 9 bäddar eller 5 rum.

Källa: Swedish Lapland

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om