Almedalsveckan i Visby drar som vanligt till sig politiker, näringslivstoppar och lobbyister från hela Sverige. Av vissa ses det som en firmafest och ett pr-spektakel. Av andra ses det som en viktig arena för politiska samtal.
Men det är svårt att nå ut och det är lätt att drunkna i det mediala bruset. Närmare 3 500 seminarier hölls under Almedalsveckan under förra året. Därför har det norrbottniska näringslivet slutit sig samman för trejde året i rad under parollen "Norrbotten Almedalen". I laguppställningen finns Luleå och nykomlingen Bodens kommun, Luleå Hamn, datahallsföretaget Node Pole, Luleå Tekniska Universitet, bemanningsföretaget Studentconsulting och PR-byrån Yours.
– Det är bättre att göra ett gemensamt event och synas väldigt tydligt än att splittras, säger Birgitta Bergvall-Kåreborn, pro-rektor på LTU.
Här är ett axplock av de viktigaste frågorna för delegationen:
Malmporten – att få stöd för storprojektet där Luleå hamn ska muddras för att kunna ta in större fartyg än i dag.
Sänkt elskatt – vad Sverige har att tjäna på regeringens förslag om att ge datahallarna sänkt skatt.
Rädda nattågen – om de ekonomiska farorna för turistnäringen om nattågen skulle försvinna.
Framgångsrik integration – vad kan andra lära av Somalia bandys framgångssaga i Borlänge? Huvudsponsorn Studentconsulting är med.
Folkförankring av försvaret – Hur ska försvaret få en bredare förankring bland folket? Försvarsminister Peter Hultquist deltar.
Koldioxidfri stålindustri – LKAB, SSAB och Vattenfall förklarar hur koldioxidutsläppen helt ska elimineras. Medverkar gör bland andra LKAB:s vd Jan Moström, och LTU:s rektor Johan Sterte.
För att sticka ut har delegationen fått loss isbrytaren Viscaria där en del seminarier ska hållas. Luleå kommun har budgeterat för 500.000 kronor. Ihop med andra finansiärer landar den totala notan för expeditionen på 1,1 till 1,2 miljoner.
Satsningen är nödvändig, menar Niklas Nordström, kommunalråd (S) i Luleå.
– Det finns alltid synpunkter på saker som görs. Men för oss finns det inga alternativ. Att avstå vore att säga nej till möjligheten att påverka och synas – det gör inte vi.
Nordström menar att Almedalen har förändrats. Förut var det viktigaste att få journalisternas uppmärksamhet. Nu är det snarare inflytelserika personer, som politiker och finansiärer, som är målet.
Har ni fått ut något konkret av Almedalen?
– Man kan säga att allting är pusselbitar som vi lägger. Men det har definitivt hjälpt till med elskatten där vi fick beslut förra veckan, säger Niklas Nordström.
Bostadsbyggandet är en annan fråga som har fått skjuts i Almedalen, menar Nordström.
– Många av de aktörer som har etablerat sig i Luleå eller är på väg har vi ju träffat där nere, säger han.
david.carr@nsd.se