Läs mer: EU-beslut blir bingo för Luleå hamn
När man satsar på att bygga ihop järnvägsnätet i Europa har man tidigare aldrig tänkt längre norrut än till Stockholm. Nu ska stomnätskorridorerna förlängas till Haparanda – och Norrland blir en del av Europa.
Rådet, kommissionen och Europaparlamentet har förhandlat fram prioriteringarna för EU:s infrastrukturfond och nu står det klart att det europeiska stomnätet förlängs till hela botniska korridoren och att Norrland därmed blir en av EU:s nio mest prioriterade regioner.
– Det är ett oerhört viktigt besked. Hade inte vi blivit en del av korridoren så hade vi fått minskade möjligheter till medfinansiering och hamnat utanför de arbeten som det fokuseras mest på. Det hade kunnat bli fokus på Stockholm, Örebro och söderut. Nu blir det fokus på hur vi ska knyta samman norra Sverige med övriga Europa, säger Joakim Berg som är projektledare och samordnare för projektet Botniska korridoren.
Vad innebär det här för till exempel Norrbotniabanan?
– Det betyder inte automatiskt någon medfinansiering, men 2021 hade man nog haft minskade möjligheter att få medfinansiering om man inte kommit med i de här korridorerna. Nu är vi med i prioriteringen och har kommit med på kartan på ett annat sätt. Det kommer troligtvis att öka våra möjligheter till medfinansiering, säger Joakim Berg.
Det är även ett välkommet besked för Luleå, där Luleå hamn nu får en bra position i europeiska transportsystemet.
– För Luleå, regionen och det arktiska samarbetet har det stort betydelse att Luleå hamn ingår i stomnätskorridorerna, sade kommunalrådet Niklas Nordström (S) när förslaget om förlängda stomnätet kom förra året.