Renarna har haft en tuff vinter med mycket snö och dåligt med bete och därför har tillfälliga skoterförbud satts upp för att ge renarna ro att beta. Med det som bakgrund har ett nytt förslag lagts fram, som kan skapa stor debatt vid sametingets plenum i Saxnäs i maj.
Partiet Guovssonásti tycker att kontrollen är för dålig och länsstyrelsen borde förordna lokala tillsynspersoner, som renskötare, för att se till att förbuden efterlevs, rapporterar Sameradion och SVT Sapmi. Partiet vill även skärpa straffen för de som bryter mot lagarna om terrängkörning.
Partiledaren Lars Miguel Utsi säger till Sameradion och SVT Sapmi att de ser en stor ökning av skotrar och fyrhjulingar, och att folk inte respekterar förbuden.
– Man behöver ha god lokalkännedom och en närhet till de områden man bevakar. Då får man ett gott underlag för att bedöma när och var tillsynen ska göras och att det sker konsekvent hela året. Då passar renskötare utmärkt som är på plats under hela året, säger Lars-Miguel Utsi, som även är vice styrelseordförande i sametinget.
Enligt Lars Miguel Utsi står sametinget styrelse bakom förslaget. Men det har mötts av en hel del skepsis. Bland annat har frågan väckts om säkerheten för de renskötare som skulle få bevakningsansvaret, och om de verkligen kan göra det eftersom de inte är oberoende i frågan om skoterkörning i renbetesområden.
– Jag trodde det var ett aprilskämt, att en yrkesgrupp ska börja vara någon form av polis i fjället, det skulle inte fungera i praktiken att människor som vistas i fjällen skulle ta det på allvar. Jag tror att det bara skulle öka konflikterna, säger Jakt- och fiskesamernas ordförande Håkan Jonsson, som inte trodde sina ögon när han läste Guovssonástis förslag, till Sameradion och SVT Sapmi.
Samebyn Unna tjerusj ordförande Kjell-Åke Pittja ser hellre att böterna höjs och att renskötare får ett kontaktnummer
– Vi ska ha telefonnummer och kunna ringa när det sker överträdelser och veta att polisen kommer. Dessutom måste böterna höjas, idag är det som en parkeringsbot. Sätt 10-20 000 som lägsta böter, då upphör det här med körning i olovliga områden, säger Kjell-Åke Pittja.