När Norrlandsfonden presenterade konjunkturbarometern för 2018 var bland andra IT-branschen och industrin fortsatt hög 2018 från avslutningen på 2017.
Fordonsmarknaden väntas dock bromsa in kommande år efter att ha levererat toppresultat flera år i rad.
Orsaken är höjda skatter och övergången till el-bilsmarknaden.
– Min bedömning är att bilbranschen generellt är inne i en högkonjunktur, men en del faktorer dämpar efterfrågan. Speciellt i Norrbotten, säger Tomas Lejon, vd Nordiska Bil.
Vad handlar det om?
– Norrbottningen är benängen i större utsträckning än övriga svenskar att köpa större bilar som är fyrhjulsdrivna. Framöver kom det att gynna mindre bilar och missgynna större bilar. Det är en förändring av skattesatsen. Du får en högre skatt om du kör omkring i en mer miljöförstörande bil.
– Det innebär att det finns ett par frågor kring vilket drivmedel man ska använda och även det här kring elektrifiering. Kunderna börjar nosa på det i och med det bilval jag vill göra. I dag finns inte riktigt rätt specifikationer i den miljö vi befinner oss i norra Sverige på dessa bilar, men det kanske kommer. Det råder en mer osäkerhet än en ovilja att köpa bil.
Märker ni av en oro?
– Inte oro, men vi får fler frågor som val av drivmedel. Ska jag satsa på bensin, diesel, hybrid eller gå hela vägen till en el-bil? De här frågorna kokar ned till att man avvaktar litegrann. Det är inte lika givet vad man ska välja.
Vad säger ni?
– Att man måste göra en bedömning hur bilen ska användas. Man måste förnya sin bilpark löpande med den bilpark som finns just nu. Långsiktigt tror vi på en ökad elektrifiering. De som vill komma in tidigt i den delen ska överväga att köpa laddhybrider eller rena el-bilar.
Vad säger du om att köra el-bil i vårt klimat i norra Sverige?
– Det finns en räckviddsångest. De flesta räcker mer än väl för vardagsbruk. Men ska du köra 30 mil i sträck är el-bilen inget bra alternativ. Men har du ett behov av en räckvidd på max 25 mil, även i ett kallt klimat, så finns det väldigt bra bilar för det, säger Tomas Lejon.
– De flesta som pendlar till och från jobbet, gör några ärenden och sedan kör hem, så fungerar el-bilen alldeles utmärkt.
Nackdelar?
– Det är svårt att montera en dragkrok ifall du ska dra husvagn eller liknande. Den tekniska konstruktionen finns inte i dag på bilarna som vi säljer i dag. Vi förstår att några kunder tycker att det är viktigt. Just nu försvinner el-bilarna då som en valbar biltyp.
– Volvo har sagt att från 2020 kommer alla nya modeller att vara delvis eller helt elektrifierade. Det kommer att erbjudas en el-komponent i drivlinan.