Flygbolag i konkurs

Trots en ökning med 16 procent på passagerarsidan så gick satsningen med det regionala samverkansbolaget Fly Lapland inte ihop. I dag lämnas konkursansökan in vid Luleå tingsrätt.

Inger Junkka, en av tio delägare i Fly Lapland/AG travel.

Inger Junkka, en av tio delägare i Fly Lapland/AG travel.

Foto: Bengt-Åke Persson

Norrbotten2016-08-29 10:42

– Vi trodde vi skulle lösa det men tyvärr... Vi hade inte uthålligheten ekonomiskt. Om vi hade orkat i ett och ett halvt år till så hade vi fått snurr på ekonomin, men – vi orkade inte, säger Inger Junkka, styrelseordförande och en av tio delägare i AG travel som marknadsförs under namnet Fly Lapland.

AG travel är en sammanslutning av tio entreprenörer och bildades för att erbjuda flygresor på sträckan Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda. Två turer per dag har lyft sedan oktober 2015, med undantag för lördagar. Varje plan har tagit mellan 70 och 110 passagerare.

– Den här linjen går som tåget mellan januari till början av maj, men sedan dalar antalet resenärer under sommaren. Gällivare har en ganska jämn struktur med cirka 4 500 resenärer per månad, men i Arvidsjaur är toppen tydlig under vintern då det är biltester, säger Junkka.

– Det var riktiga jetflyg med hög komfort – propellerplan fungerar inte. De är för bullriga och resan tar för lång tid, fortsätter Junkka.

LÄS MER: Uppsägningar när nytt bolag landar

LÄS MER: Samma priser och kortare tid

LÄS MER: Facklig kritik mot Fly Lapland

De tio entreprenörerna har gått in med privata pengar och drabbas nu av konkursen. Men resenärerna kommer inte att drabbas, Trafikverket ska enligt Inger Junkka ta över direkt, tillsammans med Nextjet.

– Det här var ett försök vi gjorde. Vi har visat att det här fungerar och att det här är en framtida produkt – bara man har pengar. Jag hoppas och tror att man fortsätter även i framtiden eftersom det här var ett bra koncept – vi klarar oss inte ensamma i Gällivare och det gör inte Arvidsjaur heller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om