Flera drabbade av annonsbluff

Flera företagare i Norrbotten har erbjudits att köpa annonsplatser till en tidning med bara positiva lokalnyheter som skulle ges ut i samarbete med Norrbottens Media. Problemet: samarbetet finns inte.– Det här är falskt och lögn, säger Peder Stockman marknadschef på Norrbottens Media.

Norrbotten2015-05-08 18:02

Ett företag i Sundsvall har skickat ut mejl till företagare i Norrbotten där de har sålt annonsplatser till en bilaga som heter Goda nyheter. I mejlen har de påstått att bilagan skulle ges ut i samarbete med Norrbottens Media och på så sätt distribueras via NSD, Piteå-Tidningen och Norrbottens-Kuriren. För några tusenlappar skulle den som betalade få synas i tidningen. Men det är bara rent påhitt, menar Peder Stockman, marknadschef på Norrbottens Media som säljer annonsplatser till tidningarna.

– De har ringt runt och påstått att de har ett samarbete med oss, men de har de inte. Det här är falskt och lögn, säger Peder Stockman.

Allt är ett stort missförstånd, säger Magnus Dahlqvist, delägare i företaget Effektsälj i Sundsvall AB som ligger bakom satsningen.

– Det blev ett kortlivat projekt. Nu blåser vi av det här. Det blev ju helt fel och helt crazy allting. Det är ett stort missförstånd och vi ber om ursäkt för det, säger han.

Planen var att göra en tidning med namnet Goda nyheter för att väga upp mot de ofta negativa nyheterna som fyller tidningarna, menar han. De anställde en reporter på heltid som har börjat skriva upplyftande lokalartiklar. Ett gäng säljare sattes i arbete med att sälja annonsplatser till lokala företagare. Men här gick något fel, enligt honom.

– Säljarna flöt iväg. De har fått gå en säljutbildning men många var inte klara. Så vissa måste ha varit för ivriga och gått händelserna i förväg och påstått att vi har ett samarbete med tidningarna. Men det stämmer ju inte för vi har inget samarbete.

De har också påstått att det finns ett färdigt datum för när tidningen skulle ges ut.

– Även det har ju inte förankrats än. Vi har ju inte bokat ett datum för något.

Nu har de ringt och bett om ursäkt till annonscheferna som säljarna har påstått att de har haft ett samarbete med.

– Vi har full förståelse för att det kan verka oseriöst. Men det är faktiskt ett helt schyst och ärligt initiativ. Vi har klantat till det lite grann. Vi har även börjat ringa till de företag som nappade på att köpa annonsplatser och städat upp efter oss där. Det var inte så många som hann nappa.

Hur går ni vidare nu?

– Det kom lite som en chock för oss nu på eftermiddagen att det vart så här. Kalla det blåögt eller vad du vill. Vi lägger ner det här nu tills vi har hittat en väg att gå.

Han vill be om ursäkt till alla drabbade.

– Vi är inte dummare än att vi inser i efterhand att fan vad vi dumma vi var. Vi kan bara be om ursäkt. Vi tyckte det var en rolig och bra idé och det hoppas vi att man kommer ihåg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!