Fler vägar kan sluta plogas – fastighetsägare drabbas

Fler vägar kan sluta plogas – vilket riskerar att drabba både bofasta och sommarstugeägare i länet. ”Men Trafikverket bara slår ifrån sig”, säger Mikael Näslund, vice ordförande i Riksförbundet för enskilda vägar, REV.

Fler vägar i länet kan sluta plogas till följd av Trafikverkets åtstramade tidskrav. Det befarar Mikael Näslund, Riksförbundet för enskilda vägar.

Fler vägar i länet kan sluta plogas till följd av Trafikverkets åtstramade tidskrav. Det befarar Mikael Näslund, Riksförbundet för enskilda vägar.

Foto: Maria Engström-Andersson

Norrbotten2022-11-30 06:02

Redan idag är det långt fler än Ann-Kristin Semberg i byn Marsjärv som påverkats av att Trafikverkets tidskrav på plogningen av allmänna vägar gör att enskilda vägar inte längre kan snöröjas i samma veva som de allmänna vägarna. 

– Det är ett bekymmer som började märkas för några år sedan, säger Mikael Näslund. 

Värst blir konsekvenserna enligt honom i glest befolkade trakter med flera mils framkörning: 

– Plogningen kan bli jättedyr, om det ens finns entreprenörer som kan ta på sig den. 

Mikael Näslund säger att REV därför har förhandlat med Trafikverket: 

– Men det är lönlöst. Så nu riktar vi in oss på politikerna. En lösning kan vara ett slags statligt regleringsbrev så att samhället måste hjälpa till när andra lösningar saknas. Eller ska vi först vänta på att ett tragiskt dödsfall sker för att blåljuspersonal inte tar sig fram på oplogade vägar? 

Problemen tror han kan förvärras i och med utglesningen i byarna då färre ska dela på plogkostnaderna. 

– Samtidigt är vi förvånade över att inte ännu fler drabbats. Men i en enkät till medlemmarna har vi sett att situationen räddats upp på flera håll av skogs- och vindkraftsbolag och av försvaret. Men drar de sig ur blir det värre. 

Från Trafikverket sa Fredrik Olofsson, enhetschef vägunderhåll Norrbotten, tidigare till Norr Media att verket inte kan uppmana entreprenörer att snöröja enskilda vägar eller öka på åtgärdstiderna så att de enskilda vägarna hinns med. Anledningen menar han är anbuds- och konkurrensreglerna, men också att kvalitén på snöröjningen av de statliga vägarna försämras om enskilda vägar ska plogas med samma fordon. Att Trafikverkets inställning tidigare var en annan syns i anbudsunderlaget för vägunderhåll i Ann-Kristines område under åren 2000-2005. Där står att entreprenören ”får räkna med att ta med enskilda vägar”. En tidigare chef åt Trafikverket i Norrland som vill vara anonym berättar vidare att undantag från tidskraven ibland tilläts just för att enskilda vägar i periferin skulle kunna plogas: 

– Men när GPS kom in i lastbilarna blev det synligare, och därmed svårare. Fast ska man få hela bilden måste man även se till konkurrensutsättningen som blev resultatet av att gamla Vägverket delades upp och att Svevia år 2009 blev ett fristående statligt bolag som vilket som helst. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!