– Jag har fått höra om fall där man kör vattenskoter uppför älvarna mitt under laxuppgången. Det är okunnigt och gör mig så upprörd. Att man inte förstår bättre, säger Westrin.
Vid ett tillfälle för ett par år sedan lastades tre, fyra vattenskotrar av i Lappesuando. Förarna drog iväg uppför Kaitumälven. I sommar har rapporter kommit om buskörning i Degerselet i Råneälven. Det är ett axplock av incidenterna, enligt Westrin.
– Inte ens orörda älvar och Natura 2000-områden får vara ifred. Vattenskotrar kan köra på väldigt grunda vatten. De rör upp bottnar, de stör fisken mitt i leken, de orsakar andra ekologiska skador och stör både fågellivet och tystnaden. I Råneälven läggs åtskilliga miljoner på återställningsarbeten efter flottningen, och så kommer de där maskinerna och förstör allt.
Enligt vattenskoterförordningen får vattenskoter endast köras i farleder efter kusten, samt i undantagsområden som ansluter till farleder.
Men eftersom det är oklart om lagen överensstämmer med EU-rättens krav på fri rörlighet bedriver varken polis eller kustbevakning tillsyn i dagsläget.
Däremot gäller miljöbalken och allmänna sjötrafikregler även för vattenskoter.
– Vi har en skyldighet att utreda brott. Min bild är tyvärr att det i många fall mest blir "brus", exempelvis på sociala medier, och färre anmälningar. Miljöbalken kan vara tillämplig när det gäller skador i marken eller oaktsamhet, exempelvis naturförstörelse eller buller. Problemet är att vi konkret måste bevis vilka skador som enskilda vattenskoterförare orsakat. Det är en jätteutmaning, säger Patrik Hellberg, ställföreträdande lokalpolisområdeschef i Luleå-Boden.
Någon övervakning bedriver inte polisen.
– Det är svårt. Området är stort och vi måste prioritera resurserna, säger Hellberg.
Malin Kronholm Bergkvist, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen i Norrbotten, konstaterar att myndigheten får in allt fler klagomål om vattenskotrarnas framfart.
– Det är ett ökande problem. Vattenskotern är en relativt ny typ av fordon och lagstiftningen har inte hängt med. Men vi har ingen tillsyn. Vi kan bara försöka informera, säger hon.
Gunnar Westrin är starkt kritisk till situationen.
– Det är vekt av de myndigheter som lägger lagar och förordningar att de inte fått ordning på detta. Jag anser att de släppt vattenskotrarna relativt fritt.