Ett regelverk fyllt av gråzoner

Försäljningen av fyrhjulingar för fritidsbruk rusar i höjden. Samtidigt ifrågasätts om förarna har tillräckliga förkunskaper.

ARKIVBILD.

ARKIVBILD.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Norrbotten2014-05-05 06:43

Snofed ger kurser som leder till förarbevis för terränghjuling. I utbildningen varvas teori med praktiska moment så att föraren lär sig hantera sin fyrhjuling. I dag räcker det ofta med ett vanligt bilkörkort för att köra en fullstor fyrhjuling. Många förare saknar därför ingående kunskap om fordonet och svårigheterna med att köra i terräng.

Förarutbildningen riktar tydligt fokus mot riskbedömning och riskmedvetenhet. Anders Jonsson från Snofed förklarar.

– Att köra i lutande terräng, över diken och stubbar kräver körstrategi och att du verkligen behärskar fordonet, säger han och fortsätter:

– Föraren måste förstå konstruktionen och krafterna i en fyrhjuling. Att sitta rätt, lasta rätt och hålla rätt luftryck är essentiell kunskap för säker körning.

Anders Jonsson drar en parallell till den tid då skoterkörningen var oreglerad. I dag finns ett tydligt regelverk med krav på förarbevis för skoter från 16 år. Anders menar att med en god utbildning borde 16-åringar även kunna köra fyrhjuling.

Samtidigt finns en marknad som riktar sig mot barn betydligt yngre än 16.

NSD:s reporter ringer upp en väletablerad firma som säljer barnfyrhjulingar. Vi utger oss för att vara en förälder på jakt efter en rolig fyrhjuling åt en snart sjuårig pojke. Försäljaren rekommenderar då en sportmodell på 100cc med utlovad maxfart en bra bit över 50 km/h. När vi frågar om modellen kan köras i skogen säger försäljaren att det går bra även om modellen lämpar sig bättre för grusvägar.

Fredrik Kling, motorexpert på IF försäkringar, reagerar skarpt på säljarens svar. – Det är helt horribelt. Den där försäljaren vet inte vad han pratar om. Du får inte köra på grusvägar eller i skogen med oregistrerade fordon, så enkelt är det.

Fredrik Kling är kritisk till att fyrhjulingar marknadsförs som fartfyllda leksaker för barn. Han påpekar att för mopeder krävs femtonårsgräns och utbildningsbevis.

Terrängkörningslagen i korthet

Grundregeln är att motordrivna fordon är förbjudna att köra i terräng. Det gäller även fyrhjulingar. Det finns dock några undantag.

* I samband med jord- och skogsbruk

* när marken är snötäckt och inte riskerar att skadas

* för att hämta vilt till väg

* inom fabriksområde eller järnverksområde

* inhägnat område dit ingen annan har eller riskerar tillträde.

Källa: Terrängkörningslagen (1975:1313)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om