Den allvarligaste olyckan längs E10:an senaste tiden inträffade den 15:e februari när två bilar frontalkrockade norr om Kiruna.
Tunga fordon
Enligt polisen ska anledningen till den olyckan ha varit att en buss blivit stillastående på grund av haveri. En bakomvarande plogbil tvingades då lämna en snöhög, vilket i sin tur orsakade att en personbil fick sladd och frontalkrockade med mötande bil.
Två personer fördes allvarligt skadade till sjukhus. De två andra personerna fördes också till sjukhus, chockade.
I fyra av de sex olyckorna sedan den 14:e februari har lastbilar varit inblandade.
Bland annat körde två lastbilar av vägen i närheten av Kauppinen utanför Kiruna den 14:e februari. Efteråt kolliderade två bilar vid olycksplatsen.
Den 19:e blev det totalstopp på E10 vid Murjevaarabacken efter en olycka med två lastbilar och en personbil inblandade. En lastbil hamnade i diket medan den andra stod kvar på vägen. Personbilen stod tvärs över vägen.
Inte förvånad
Håkan Innala har tidigare arbetat drygt 15 år som trafikpolis i länet. Han var då stationerad i Luleå, men hade frekventa uppdrag längre norrut.
– Vi åkte ofta uppåt Gällivare-hållet, och redan på 80-talet försökte vi undvika E10 så gott det gick, säger Håkan Innala.
Istället tog man väg 97 genom Jokkmokk. Inte heller det en perfekt väg, enligt Håkan Innala, men iallafall med mindre tung trafik.
– E10 har inte utvecklats något, det enda som hänt är att trafiken ökat. Då menar jag långtradartrafiken. Att ha den belastningen med långtradare, blandat med persontrafik, då får man räkna med svårigheter, säger Håkan Innala.
Den senaste tidens många olyckor menar han kan bero på en kombination av dåligt väglag och svåra väderförhållanden som kräver sitt av förarna.
– Jag vet inte vad som ligger bakom just de här olyckorna. Men generellt sett är det lätt att hamna i dåliga situationer längs den här vägen om man inte har stor erfarenhet av vinterkörning eller inte anpassar hastigheten, säger Håkan Innala.