Den nationella planen för infrastrukturen 2014 – 2025 presenterades på tisdagen. I den fanns inga pengar till Norrbotniabanan
– Illa, mycket illa. En trafikinfarkt hotar. Vi är väldigt oroliga, säger Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen.
Socialdemokraterna är kritisk till regeringens prioritering och fördelning av miljarderna i den nationella planen.
– Regeringen slår igen dörren för Norrbotniabanan. EU är mer intresserad än den svenska regeringen av bygga Norrbotniabanan och kan medfinansiera till 20 procent. Men regeringen säger nej tack, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.
Vid ett regeringsskifte efter valet i höst planerar Socialdemokraterna en snabb byggstart.
– Vi skulle börja med sträckan Umeå – Dåva under nästa mandatperiod, säger Anders Ygeman.
Sträckan är runt 10 kilometer och skulle kosta cirka 1,5 miljarder att bygga. Sammanlagt vill Socialdemokraterna satsa 46 miljarder kronor mer än regeringen på infrastruktur.
– Det vill vi finansiera med en avståndsrelaterad vägslitageavgift för tunga lastbilar. Lastbilstrafiken ökar kraftigt och varannan lastbil är utlandsregistrerad och betalar inga väg- eller miljöavgifter i Sverige, säger Anders Ygeman.
Merparten av de norrbottniska satsningarna i regeringens nationella plan för infrastruktur görs på Malmbanan. Det handlar om en upprustning av gamla ställverk samt förlängda mötesspår och bangårdsförlängningar.
Satsningar görs även för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten i på E4 och E10.
Sammanlagt uppgår de största projekten i Norrbotten till ungefär 3,5 miljarder kronor. Det är drygt en halv procent av den totala nationella planen.
De största investeringsprojekten är ny järnväg för höghastighetståg på sträckan Stockholm – Linköping (Ostlänken) och Göteborg – Borås. Ytterligare satsningar är utbyggnad till fyra spår Malmö – Lund, dubbelspår på Västkustbanan, satsningar på godsstråken genom Skåne och Bergslagen och utbyggnad av Mälarbanan.
De största vägsatsningarna är "Förbifart Stockholm" och flaskhalsar som byggs bort på E20 i Västra Götaland, E22 i Skåne och E4 i Småland.