Socialdemokraternas krav på regeringen är att finansiera utbyggnaden med lån eller att avstå från vinstutdelning från LKAB under en tioårsperiod och istället ge bolaget i uppdrag att bygga dubbelspåret.
– Dubbelspår på Malmbanan skulle inte bara öka kapaciteten och minska trängseln utan också förbättra säkerheten och tillgängligheten för både gods- och persontransporter längs banan, säger Fredrik Lundh Sammeli.
Han påpekar att Malmbanan är en vital del av Sveriges nationella transportnätverk och att det är av "yttersta vikt att den uppgraderas för att möta framtidens behov" i och med nyindustrialiseringen.
– Malmbanan är en livsviktig del av vår nationella transportstruktur och med allt som händer här uppe såväl industriellt som geopolitiskt, så blir det tydligt efter senaste årens stora rälshaveri att banan behöver rustas upp rejält, säger Fredrik Lundh Sammeli.
Frågan om dubbelspår är inget ni har drivit på detta sätt under er egen regeringstid?
– Vi har drivit en politik som har inneburit att vi har tillfört pengar till och planerat för mötesplatser och att lyfta in sträckan Luleå-Boden i planen. Det har varit en fråga som har levt länge, både politiskt och från myndigheternas sida. Men haverierna den senaste tiden har förstärkt behovet och visat att banan är i akut behov av att rustas upp, inte bara tillföras ett dubbelspår.
Fredrik Lundh Sammeli hänvisar till rapporten från Trafikverket som kom under förra hösten, där det framkom att en akut kapacitetsbrist kommer att uppstå på Malmbanan runt 2030. Men det kommer att gå fortare än så, menar Lundh Sammeli och hänvisar till den pågående nyindustrialiseringen. Regeringens besked i frågan om Malmbanan har hittills handlat om att påskynda redan planerade åtgärder, anser han.
– Det är inte tillräckligt. Nu krävs ett omtag, läget är mycket allvarligt. Det vi gjort under våra regeringsår är bra, men det räcker inte heller, banan är i sämre skick än man tidigare har trott.
Distriktsstyrelsen för Socialdemokraterna i Norrbotten föreslår distriktsårskongressen att anta kravet på dubbelspår och påpekar att en lånefinansiering kan betalas av med höjda banavgifter. Socialdemokraterna i Norrbottens distriktsårskongress hålls i Kalix den 6-7 april.