Det är potatisprodukterna från fabriken i Haparanda som byter varumärkesnamn.
– Det gäller potatisgratänger, potatis i påsar som rundpotatis, mandelpotatis, men det gäller även förkokta och skalade potatisar som vi säljer till restauranger, storhushåll och till industrin, säger Magnus Nilsson, vd för Nyhléns Hugosons.
Det tidigare varumärket Outinens härstammar från potatisföretaget Outinens i Haparanda, som förra sommaren gick i konkurs. Stora investeringar följt av pandemin och förlust av ett större kontrakt med en matvarukedja uppgavs som några orsaker till konkursen. Nyhléns Hugosons köpte upp konkursboet och drev produktionen vidare.
– Sedan vi köpte konkursboet så har vår ambition varit att fasa ut det varumärket. I köpet av konkursboet så hade vi även rättigheterna till varumärket så vi har fortsatt att producera och sälja Outinens potatisgratänger och potatisprodukter i Norrland och i Sverige. Vi har haft det varumärket fram till nu, men nu fasar vi ut Outinens och in på marknaden kommer Nyhléns Hugosons, säger Magnus Nilsson.
Huvudmarknaden är i Norrland, som är de fyra nordligaste länen, men en del kommer även att säljas i hela Sverige.
– Potatisgratängerna kommer att säljas i Norrland, men även i övriga Sverige via Axfoods butiker. Övriga potatisprodukters marknad är huvudsakligen i Norrland, säger han.
Magnus Nilsson ser att de nu kan satsa och utveckla mer i Tornedalen.
– Det här en spännande satsning för potatisodlare i Tornedalen och i Norrbotten. Under de senaste tio åren har det inte blivit fler potatisodlare i Tornedalen. Det har varit en negativ utveckling både vad gäller antalet potatisodlare och mängden potatis, så vi hoppas att vi med den här satsningen kan utveckla och bidra till att öka potatisproduktionen i Norrbotten och Tornedalen. Det har varit ett viktigt incitament för oss. Vi hoppas att vi kan behålla de potatisodlare vi har men också utöka, antingen genom att potatisodlarna utökar sin befintliga produktion eller att det kommer nya som vill odla. Vi tror också att det här kan vara ett viktigt bidrag till utvecklingen av den gröna näringen. Det tycker vi känns spännande, säger Magnus Nilsson, vd för Nyhléns Hugosons.