– Mitträcken är en trafiksäkerhetsåtgärd för att fordon inte ska kollidera och för att förhindra mötesolyckor. Det är en effektiv åtgärd för att minska dödsfall och skadade, säger Arnold Vonkavaara, regionchef på Trafikverket.
Enligt den nationella transportplanen ska omfattande byggnationer påbörjas och färdigställas i länet för att förbättra trafiksäkerheten. Väg E4 tillhör nationella stamvägsnätet och är kraftigt trafikerad med godstransporter till Norge, norra Ryssland och Finland. På E4:an kommer tre sträckor att mittsepareras fram till 2025. Det berör sträckorna mellan Boviken och Rosvik, Salmis och Haparanda och Töre och Kalix. Men för att kunna sätta in mitträcken krävs det även att vägarna blir bredare. Planen är att ha både en - och tvåfiliga vägar.
Under sommaren utförs just nu två byggnationer av mötesfri väg. Det motsvarar en sträcka på cirka två mil. Det är sträckan mellan Kalix och Lappbäcken och mellan Boviken och Norrfjärden som utrustas med mitträcken. Arbetet med att göra hela E4:an mittseparerad har enligt Trafikverket dragit ut på tiden på grund av vissa överklaganden som gör att ärenden hamnar på regeringens bord, men om allt går enligt planerna kommer mitträcke att finnas längs hela E4:an inom en tioårsperiod.
– Tanken är att E4:an i Norrbotten ska bli mittseparerad under planperioden. Jag vågar inte lova men det ligger i våra planer, säger Arnold Vonkavaara.