Dödens väg skördar många offer

De senaste tio åren har 26 personer dött längs väg E10 i Norrbotten. 101 personer skadades svårt.

Tomas Nilsson, ordförande IF Metall Malmfälten, vill ha en tre- eller fyrafilig väg E10.

Tomas Nilsson, ordförande IF Metall Malmfälten, vill ha en tre- eller fyrafilig väg E10.

Foto: Marie Ridderström

Norrbotten2014-08-07 06:00

I Stockholms län har antalet omkomna i trafiken halverats sedan 2004. Så ser det ut i nästan hela Sverige. Antalet svårt skadade miskar också stadigt.

Men på väg E10 i Norrbotten är det som om ingenting har hänt. Olyckorna minskar inte. Förra året dog fyra personer på vägen – att jämföra med fem personer i hela Västerbottens län.

Överkalix kommunalråd Birgitta Persson har länge varit engagerad i frågan om väg E10. Hennes bror omkom 2001 i en frontalkrock med en lastbil på väg E10.

– Jag har själv kört på vägen frekvent under många år. Det är inte roligt att köra där, för man känner sig inte säker, säger Birgitta Persson.

Det huvudsakliga problemet, enligt henne, är att att vägen är för smal och har dålig beläggning.

– Vägen är dimensionerad för en mycket mindre trafikmängd än vi har idag. Vi har fått mycket mer tung trafik, säger Birgitta Persson.

Under våren har IF Metall kallat till debatt om trafiksäkerheten på E10. Där riktade man sig mot landshövningen, riksdagsledamöter och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

– Regeringen slår sig för bröstet och säger att de ska satsa 250 miljoner på E10:an. Men det räcker bara till en sträcka på två mil (mellan Avvakko och Skaulo, red. anm.). Vi tycker att egentligen hela E10:an är i dåligt skick och behöver rustas upp. Då är 250 miljoner alldeles för lite, säger Tomas Nilsson, ordförande IF Metall Malmfälten

Fackförbundet har många medlemmar som pendlar längs E10:an.

– Pengarna måste komma tillbaka till Norrbotten. Vi behöver en Europaväg värd namnet. Vårt krav är en väg med fyra alternativt tre filer, säger Tomas Nilsson.

Enligt Arnold Vonkavaara, regionchef vid Trafikverket, kommer standarden på E10:an att förbättras – men det kan ta tid. Till exempel finns en plan för en breddning av sträckan mellan Morjärv och Västra Svartbyn.

– Där räknar vi med en byggstart 2020. Då är det finansierat. Det ingår i den nationella planen. Visst finns det önskemål om att tidigarelägga, och det kan hända att det blir möjligt om något annat projekt får förskjutning. Men önskemål och behov är alltid större än resurserna, säger Arnold Vonkavaara.

Men Birgitta Persson är inte nöjd med den planerade byggstarten 2020.

– Det är alldeles för långt borta. Trafikmängden kommer att öka ännu mer de närmsta åren. Det kommer att ske fler olyckor, säger hon.

/Trafikverkets planer för E10

- breddning av broarna över Grundträskån och Kälvån. I planeringsstadiet.

- mitträcke mellan Mertainen och Pitkäjärvi, nära Svappavaara, (7 km) med anledning av LKAB:s nya gruva. Beräknas kosta 130 miljoner kronor.

- ny del av E10 i anslutning till Kiruna (7 km), med anledning av stadsflytten. Arbetsplan är upprättad.

- breddning och mitträcke mellan Avvakko och Skaulo (19 km). Förstudien är klar. Projektet vilar i väntan på finansiering.

- breddning av vägen mellan Morjärv och Västra Svartbyn (23,5 km). Arbetsplan utställd. Beräknas kosta 95 miljoner kronor. Projektet vilar i väntan på finansiering.

(källa: Trafikverket.se)

/Olyckor på E10 de senaste tio åren

- Totalt 26 döda, 101 svårt skadade, 360 lindrigt skadade

- 2004: 3 döda, 6 svårt skadade, 26 lindrigt skadade

- 2013: 4 döda, 12 svårt skadade, 33 lindrigt skadade

(rapporterade olyckor till Transportstyrelsen av polis och/eller akutsjukvård)

/Trafikmängd på E10

- Morjärv - Överkalix

2002: 1890 fordon, varav 300 tunga; 2390 fordon, varav 508 tunga

- Leipojärvi - Gällivare

2002: 1960 fordon, varav 200 tunga; 2013: 2650 fordon, varav 392 tunga

- Gällivare - Svappavaara

2002: 1200 fordon, varav 200 tunga; 2013: 1700 fordon, 340 tunga

- Svappavaara - Kiruna

2002: inga uppgifter; 2006: 1850 fordon, varav 330 tunga; 2420 fordon, varav 486 tunga

(Källa: Trafikverket)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!