Enligt undersökningen bestämmer sig 35 procent av norrbottningarna minst 6 månader i förväg vart de ska resa, vilket är 5 procent mer än riksgenomsnittet.Undersökningen, som går under namnet Resenären, visar att det är vanligt att planera sin resa långt i förväg och att sista minuten-resor inte faller alla i smaken. – Det är tydligt att reseupplevelsen börjar långt innan planet lyfter från flygplatsen. Idag är vi vana vid att allt ska gå så snabbt och vara så effektivt, men att planera en resa får gärna ta tid. Vi vill hinna drömma, leva i förväntan, gärna i flera månader, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.
Resultatet av undersökningen visar bland annat att 49 procent av resenärerna från Luleå föredrar personlig incheckning framför så kallad "self-service". På flygplatsen köper 33 procent helst alkohol och reselektyr medan 22 procent väljer att spendera pengarna på svensk choklad. Hela 85 procent tycker att det är viktigt att en flygplats satsar på att vara så miljövänlig som möjligt och för 69 procent är atmosfären på en flygplats viktig. Innan en resa känner majoriteten av Luleborna förväntan, glädje och behov av toalett. För 58 procent av Luleåborna finns en penna nerpackad i handbagaget, 53 procent har tagit med en kamera och 50 procent har tagit med mediciner.
4594 resenärer deltog i intervjun, varav 164 av dessa kommer från Luleå. Respondenterna är slumpmässigt utvalda personer mellan 18-79 år.