De värsta flygolyckorna som drabbat Norrbotten

Kraschen i Umeå är inte den enda flygolyckan som skakat Norrbotten. Här är länets värsta luftfartshaverier.

Norrbottens-Kuriren om Herculesplanet.

Norrbottens-Kuriren om Herculesplanet.

Foto:

Norrbotten2019-07-16 19:33

Flygolyckan utanför Umeå i söndags kostade nio personer livet. Samtliga passagerare – bland dem Fanny Jokiaho från Haparanda och Stina Hägglöf från Piteå – och piloten förolyckades när det lilla enmotoriga planet slog i marken.

Passagerarna var fallskärmshoppare.

Här är fyra andra allvarliga flygolyckor med anknytning till Norrbotten.

Herculeskraschen på Kebnekaise

Den 15 mars 2012 flyger ett Herculesplan med fem besättningsmän från norska flygvapnet rakt in i en fjällvägg på Kebnekaise. Samtliga besättningsmedlemmar omkommer.

Det norska planet deltog i militärövningen Cold response och lyfte vid 13.40 från Evenes flygplats i Nordnorge. Planet skulle till Kiruna och minuterna innan kraschen begärde besättningen att få göra en visuell inflygning.

Sikten är dålig. Klockan 14.57 kolliderar planet med fjällväggen.

Därefter görs flera försök att kontakta flygplanet, men eftersom man inte får någon kontakt dras en sök- och räddningsaktion i gång. Under kvällen skickas sökpatruller med skotrar ut samtidigt som spaningsflygplan cirkulerar i luften ovanför Kebnekaisemassivet.

Den 17 mars hittas kroppsdelar från den omkomna besättningen med hjälp av hundar.

Av uppsamlad data och ljud framkommer att piloten och befälhavaren diskuterat den höjd de behöver. Haverikommissionens utredning konstaterar att de inte insett faran och bland annat diskuterar hur högt Kebnekaise är. En annan pilot har efteråt förklarat att han vid en motsvarande flygning ställt in höjden på högsta hindret, Kebnekaise, och sedan lagt till 2 000 fot.

– Sammanfattningsvis har det funnits brister och svagheter och brister hos både norska och svenska luftförsvaret, sade Hans Ytterberg, generaldirektör på Haverikommissionen och lade till att det snarare är dessa än individuella misstag som kan förklara kraschen.

Haverikommissionens rapport är på 175 sidor och utredningen ska ha kostat tolv miljoner.

LÄS MER:Tidsaxel Herculeskraschen

Det norska postflyget i Jokkmokk

Den 8 januari 2016 omkommer två piloter från Frankrike och Spanien i den väglösa fjälldalen Oajevágge, väster om Ritsem, när deras postflyg störtar rakt ned i marken i 900 kilometer i timmen. Haverikommissionens utredning visade att det var fel på flygplanets gyro.

Felet med styrsystemet vet man inte hur det uppstått, men enligt rapporten upptäcktes det antagligen inte före flygningen. Det felet gjorde att det visade att planet låg med nosen upp i luften trots att det flög plant när händelsen inleddes. Förklaringen till att besättningen inte identifierade felet i tid tros vara att de båda koncentrerade sig på var sin display och därför fick olika information eftersom att ena displayen visade rätt information medan den andra visade fel. Piloterna visste inte vilken som visade rätt. Rapporten bedömer manövreringen av planet som "reflexmässig" vilket ledde till att planet sjönk.

– Detta är en svårt allvarlig och tragisk olycka. Våra tankar går till piloterna, deras familjer och kollegor. Nattens händelse påverkar oss alla och vi har den djupaste medkänsla med alla påverkade, sa Dag Mejdell, chef för norska posten, dagen efter kraschen.

LÄS MER:Renskötare varnar för dödsfälla

LÄS MER:VIDEO: Här hittas vraket

Segelflyget i Kiruna

Den 6 april 2015 omkommer Einar Holme, 18, i ett glidflygplan i Pirttivuopio. Flygningen var en provlektion med eleven Einar Holme och en pilot. Piloten kom för nära ett moln och girade. Vid en sväng hamnade planet i ett annat moln och piloten förlorade kontrollen. Flygfarten ökade snabbt och den högsta tillåtna hastigheten, 248 kilometer i timmen, passeras med höga G-belastningar. När piloten drog i luftbromsarna bröts vingarna sönder. Piloten beordrade då Einar Holme att hoppa och lämnade själv flygplanet när han såg att eleven hade händerna på huvens nödfällningsreglage. Av någon anledning blev han dock kvar i planet och omkom när det slog i marken. Piloten klarade sig med lindriga skador.

Haverikommissionen menar att det fanns två bidragande orsaker till olyckan. En var att den föreskrivna utbildningsnivån för instruktören var för låg i förhållande till flygningens svårighetsgrad. Den andra var att piloten saknade utbildning för vilka åtgärder som ska vidtas om de visuella referenserna förloras. Piloten åtalades för vållande till annans död, men friades i både tings- och hovrätten.

– Han har aldrig någonsin flugit i hela sitt liv i segelflygplan. Utan det var en engångsföreteelse, säger pappa Claes-Göran Persson.

LÄS MER:Frias från ansvar för 18-åringens död

LÄS MER:Segelplansolyckan: "Handlade om sekunder"

Flygplanskraschen i Pålsträsk

Den 30 april 2017 störtar ett ultralätt flygplan i Pålsträsk, i Älvsbyns kommun. Ombord fanns två män i 50-årsåldern, piloten och en passagerare, som båda överlever kraschen men får vårdas på sjukhus med livshotande och allvarliga skador en längre period efter kraschen. Orsaken till olyckan var att planet hade för tung last.

– Planet vek sig, gick i backen vid banas ände. Kungliga aeroklubben drog slutsatsen att planet var överlastat, att planet hade för låg fart. Alla flygdata tydde på det, säger Bror Tingvall som ingick i utredningen.

LÄS MER:Flygkraschen: Här är olycksplanet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!