Det visar färsk tågstatistik från Trafikverket.
– Det beror till största delen på den stränga kyla vi haft i januari, säger Christer Berglund, affärschef för Vy och Norrtåg, som kör all tågtrafik till och från och i Norrbotten.
Vi berättade flera gånger i samband med jul- och nyårshelgerna om försenade och inställda tåg. Ett exempel var nattåget från Stockholm till Kiruna som var försenat med drygt 12 timmar.
Men efter helgerna blev problemen än större. Statistik från Trafikverket talar sitt tydliga språk.
Under tre veckor i december i fjol var det 27 inställda tåg till/från och i Norrbotten. Bara under de två första veckorna i januari i år har det varit 65 inställda tåg. Jämför man med motsvarande perioder för ett år sedan var det i december 2020 10 inställda tåg och i januari 2021 31 inställda tåg.
– Det är många år sedan vi haft det så kallt i början av januari som i år. Vi har en köldgräns på 30 minusgrader. Det är orsaken till att vi fått ställa in så många tåg hittills i år, säger Christer Berglund.
Har ni så gamla tåg att de inte klarar kylan?
– Det handlar inte om det. Förutom problem med lok och vagnar kan vattnet frysa och det kan bli svårt att hålla värmen i tågen. Vi kör mycket genom nästan obebodda trakter och det handlar om att garantera passagerarnas säkerhet, säger Christer Berglund
Hur har ni det med sjukskrivningar?
– Hittills har vi klarat oss ganska bra från det. Men nu är corona-smittan värre än någonsin så det är en osäkerhet nu om vi kommer att drabbas av det framöver, säger Christer Berglund.
Även när det gäller förseningarna har det varit fler i januari än i december, också jämfört med motsvarande tid för ett år sedan.
Punktligheten, alltså om tåget kommit till slutstation högst fem minuter försenat, var de två sista veckorna i december 70,9 procent respektive 73,7 procent. De två första veckorna i januari hade den sjunkit till 53,2 respektive 65,9 procent. Jämfört med december 2020 var punktligheten då 85,3 och 87,8 procent. Första veckan i januari i fjol var punktligheten över 90 procent, medan den andra veckan sjunkit till 61,7 procent. Det berodde på en köldknäpp 12-14 januari då många tåg ställdes in.
– En viktig förklaring till förseningarna i slutet av december i fjol var att vi hade ett stopp i Jörn som påverkade många tåg, säger Christer Berglund