Trafikverket, LKAB och Luleå tekniska universitet är rörande överens - effektiviseringen kring underhållet längs järnvägarna måste bli bättre.
Just nu pågår ett projekt längs sträckan mellan Luleå och Boden, en kritisk sträcka som är den mest trafikerade enkelsträckan i hela landet där både godståg och persontåg samsas om spåret.
Projektet går ut på att samla in data med hjälp av utrustning på både tåg och längs räls som mäter hjulens standard och kraft mot rälsen.
– Vi samlar in data som meddelar hur länge man kan köra sträckan utan några risker för tågurspårning och slitage, säger Uday Kumar, professor vid Luleå tekniska universitet.
Den data som samlas in ska sedan i praktiken skickas vidare i en arbetsorder till reparatör som åker ut och kontrollerar platsen.
Projektet som pågår är unikt i sitt slag och Trafikverket hoppas att man kommer att kunna använda sig av metoden i framtiden för att effektivisera underhållsarbetet.
– Vi har ögonen på oss från andra delar av världen. De vill lära sig av oss, säger P-O Larsson-Kråik, Trafikverket.
– Det är viktigt att hitta enkla lösningar och hur vi kan lära oss hur underhållsdata kan hjälpa, säger Magnus Ragneberg, chef för logistikprojekt, LKAB.
Om planeringen för underhållet längs järnvägarna förbättras skulle det även innebära en bättre standard för persontågen och att tidtabellerna håller i en större utsträckning.