NSD berättade på nyårsafton om en timanställd vid en butik i Boden som fått sluta efter att ha fått för låg poäng på Coop Norrbottens så kallade "servicetest".
– Frågorna hade ingen relevans för jobbet, det var som ett moraltest, sa personen till NSD då.
Även facket kom med kritik och ifrågasatte hur moraliskt det var av Coop Norrbotten att använda testet som grund för uppsägningar.
"Tidigt besked"
Ombudsmannen för Handels i Luleå, Anna-Karin Lilja, sade också att hon tyckte Coop Norrbotten informerat för dåligt i samband med uppsägningarna.
Hans Sundström säger nu att man börjat lägga in testerna tidigare i anställningsprocessen, efter cirka 2-3 månader, istället för tidigare ett år.
– Vi anser att det är skäligt både för vikarier och andra att de får ett tidigt besked, säger Hans Sundström.
Någon förändring i policyn som innebär att man får sluta vid dåligt resultat blir det däremot inte.
Ifjol sades två personer upp efter att ha tagit testet. Hittills i år har en person sagts upp.