Café ansluter sig till populär app: "Möter våra kunders önskemål"

Kedjan Espresso House ansluter sig till tjänsten Karma – med förhoppningen om att minska sitt svinn.

Foto: Matz Glimhed

Norrbotten2018-12-12 16:21

Appen Karma lanserades för cirka två år sedan i Stockholm. Sedan dess har 350 000 privatpersoner på 150 orter runt om i landet anslutit sig. Tanken är att appen Karma ska hjälpa privatperson att rädda bra mat som annars riskeras att slängas. Nu har även Espresso House i Luleå valt att ansluta sig och blir en av de total åtta restaurangerna och fiken som är anslutna i Luleå.

– Vi har precis börjat med detta i Umeå, Skellefteå och Luleå. Detta kändes som ett självklart steg för oss för att minska på vår klimatpåverkan och bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Stina Widgren, disktrikschef för Espresso House.

Har era kunder efterfrågat detta?

– Absolut! Vi ser att vi har fler och fler miljömedvetna konsumenter så vi ser detta som att möta våra kunders önskemål men även möta våra klimatmål.

Restaurangerna eller caféerna måste följa alla livsmedelslagar och säljer det som ska egentligen ska slängas till halva priset.

Vad hoppas du att detta ska få för effekt?

– Jag hoppas att fler får upp ögonen för att det går att köpa den här typen av mat och på så vis minska slöseriet med mat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om