Den 3 februari 1943 var det snöstorm i Norrbotten när ett tysktillverkat bombflygplan av typen Junkers Ju 86 var ute på uppdrag. Tanken var att genomföra en navigeringsflygning över länet, men de sex personerna i besättningen skulle aldrig komma hem den här dagen.
I mörkret och ovädret tvingades man nödlanda på en sjö. Det misslyckades och samtliga omkom, bland annat den 23-årige signalisten Stig Sjögren från Gällivare.
Olyckan är ett av de mörkaste kapitlen i svensk flyghistoria.
– Det finns väldigt lite skrivet om det här. Men 1943 hände det många dramatiska saker varje dag, säger Lars Gyllenhaal, militärhistorisk författare.
Händelsen glömdes bort och så även vrakets position. I mer än ett halvt sekel har det jättelika flygplanet legat nere i sjöns mörker, delvis täckt av dy.
Men för några veckor sedan lyckades Lars Gyllenhaal tillsammans med dykarna Simon Kenttä och Roine Norström från Kiruna och Mikael Norman från Luleå hitta flygplanet. På grund av risk för plundring kommer Norrbottens Media inte berätta vilken sjö det handlar om.
Flygplanet är dokumenterat och anmält till polisen och Försvarsmakten.
Lars Gyllenhaal, aktuell med en ny bok om andra världskriget, är lyrisk över fyndet.
– Det är helt enormt att få uppleva det här. Man får nästan nypa sig i armen.
För tre år sedan fick han tips om vrakets existens. Han frågade då sina vänner som var dykare om de inte skulle försöka söka efter det. Första försöket gav ingenting, men de gav inte upp.
Vid den andra expeditionen kunde de registrera utslag på sin sökutrustning vilket gjorde att de vid det tredje försöket på sju meters djup lyckades hitta vraket.
– Helt fantastiskt, det går inte att beskriva, säger dykaren Simon Kenttä som var den som först såg vraket.
Han berättar att förutsättningarna för dyket kunde ha varit bättre, även om sjön lyckligtvis inte hade hunnit frysa än.
– Det var väldigt dålig sikt, mörkt och kallt.
Enligt Simon Kenttä kompletterar gänget bakom expeditionen varandra på ett bra sätt.
– Lars har sina kontakter och jag kunskaper i att leta efter grejer under vatten.
För att få bekräftelse på att de hittat just det flygplanet de sökt efter tog de upp tre bevis från vraket: en bit av en röd varningslampa, en fabriksskylt med tillverkningsnummer samt ett svenskt landningshjuldäck. Simon Kenttä hade med sig en luftpump ner under ytan.
– Jag pumpade däcket under vattnet för att lättare få upp det.
Anledningen till att flygplanet var tillverkat i Nazityskland, men flögs under svensk flagg, har sina förklaringar. På grund av det förändrade omvärldsläget köpte 1936 svenska flygvapnet 55 brittiska jaktflygplan, och tanken var att även köpa bombflygplan av britterna.
– Kraven var högre än vad britterna kunde leverera, säger Lars Gyllenhaal.
I brist på alternativ köpte Sverige 40 stycken Junkers Ju 86 av Tyskland. I Sverige gick flygplanen under namnet B 3. Flygplanet var enormt, 18 meter långt och en spännvidd på 22,7 meter.
B 3 avfördes ur flygvapnet 1958 och ett exemplar är bevarat vid Flygvapenmuseum i Linköping, det enda i hela världen. Nu hoppas Lars Gyllenhaal och dykarna att deras fynd ska möta ett liknande öde.
– Vi hoppas att det bärgas, tas om hand och sedan hamnar på museum. Inte minst för att hedra minnet av de som omkom, säger Lars Gyllenhaal.