Det är bland annat via sociala medier de ska lösa kompetensbristen inom besöksnäringen. Besöksnäringen har haft stora problem under pandemin då resandet i det närmaste upphörde.
När nu samhället öppnar är problemet att hitta lämplig personal. Det gör att man nu själva på ett mer organiserat sätt försöker hitta intresserade från utlandet som vill komma till Norrbotten och arbeta.
– På samma snillrika sätt som vi försöker nå ut till rätt besökare så ska vi nu försöka nå ut internationellt med ett erbjudande att komma hit till regionen för att säsongsjobba, säger Annika Fredriksson, tf vd Swedish Lapland Visitors Board.
En viktig kanal är sociala medier.
– Vi jobbar i våra egna kanaler men även via sociala medier där vi använder artificiell intelligens, AI, för att träffa rätt, säger Annika Fredriksson.
Det är bristen på lokal arbetskraft som gör att man nu ska söka personal på ett liknande sätt som man försöker intressera besökare för Norrbotten.
– Företagen söker med ljus och lyckta efter medarbetare så vi måste nå utanför länet. Vi måste rikta oss till resten av Sverige, Norden och ut i världen, säger hon.
Inom två veckor kan den insatsen komma i gång.
– Vi är precis i startgroparna. Vi försöker nå ut till företagen så de kan komma in med sina rekryteringsbehov. Sedan slår vi igång marknadsföringen, säger Annika Fredriksson.