Batteridrivna tunga transporter kan bli verklighet

Inom några år kan det rulla tunga eldrivna lastbilar på våra vägar som helt eller delvis drivs med batterier.

Inom några år kan det rulla tunga eldrivna lastbilar på våra vägar som helt eller delvis drivs med batterier.

Inom några år kan det rulla tunga eldrivna lastbilar på våra vägar som helt eller delvis drivs med batterier.

Foto: Kaunis Iron

Norrbotten2020-04-23 15:33

Energikontor Norr har sedan oktober 2019 lett förstudien ”Hållbara tunga transporter i Arktis”, en satsning tillsammans med Kaunis Iron, Volvo Lastvagnar, Wist Last & Buss och Vattenfall.

Projektets syfte har varit att titta närmare på fossilfria alternativ för långa och tunga transporter ur flera perspektiv; teknik, ekonomi, hållbarhet och inte minst möjligheterna för genomförande. Projektet har finansierats av alla deltagarna och Region Norrbotten.

Bakgrunden till projektet är Kaunis Irons målsättning att till 2025 bedriva en fossilfri gruvdrift.

– Kaunis Iron har en uttalad ambition att ligga i framkant och förstudien har gett oss värdefullt underlag i vårt fortsatta arbete med omställningen till fossilfrihet, vi är angelägna att hitta de alternativ som kan ta oss fram fortast, säger Andreas Lantto, projektledare, Kaunis Iron.

– Vi kommer nu att gå vidare internt med nästa steg i processen, vilket blir att testa batteridrivna transporter med våra krävande förutsättningar. Det är kallt, det är tungt och det är en lång sträcka. Men om det fungerar hos oss så fungerar det överallt, fortsätter Lars Wallgren, logistikchef Kaunis Iron.

För sex månader sedan var bedömningen att alternativet med batterier inte skulle vara gångbart för så tunga transporter som Kaunis Iron kräver.

Förstudien har visat att tekniken ligger långt fram och indikationerna visar att det inom några år kan rulla tunga eldrivna lastbilar på våra vägar som helt drivs med batterier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!