Antalet fartkameror fördubblas

I Sverige finns i dag omkring 1000 fartkameror uppsatta längsmed vägarna. Nu planerar Trafikverket att dubbla den siffran.
– Nu börjar arbetet och målet är att det till 2020 ska finnas 1000 kameror till, säger Anders Kuoppa gruppchef för enheten Automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK) i Kiruna.

Trafikverket planerar att dubbla antalet fartkameror i Sverige.

Trafikverket planerar att dubbla antalet fartkameror i Sverige.

Foto: Alexandra Karlsson

Norrbotten2013-07-08 05:00

2006 infördes fartkameror längst vägarna i Sverige och enligt Trafikverket har hastigheterna sjunkit på alla sträckor där en kamera finns. Nu planerar man att sätta upp fler kameror och under nästa år kommer 200 till 300 nya platser väljas ut.

E 10 aktuell

I Norrbotten finns i dag kameror på 13 olika sträckor. För att en sträcka ska få en kamera krävs att den uppfyller vissa kriterier. Det ska vara en plats där hastigheten ofta överskrids, där det är ett högt trafikflöde och vid en specifik plats som anses farlig.

Anders Kuoppa som är gruppchef för Rikspolisstyrelsens ATK-sektion, menar att det finns fler sträckor i Norrbotten som bör bli aktuella.

– Såklart är det ju E10, det är en problemsträcka som bör bli mer övervakad. Ska man bygga ut nätet med 1000 kameror är det en väg i Norrbotten jag tycker man bör titta på och det förutsätter jag också att man gör, säger han.

Flera farliga sträckor

Anders Kuoppa lyfter även fram den ökade trafiken från gruvan i Kaunisvaara.

– Om brytningen ökar och transporterna blir fler kommer det krävas åtgärder längst sträckan mellan Kaunisvaara och Svappavaara, där kameror skulle kunna vara en del, säger han.

En tredje sträcka som enligt Anders Kuoppa bör ses över är den mellan Kiruna och Riksgränsen. En sträcka där det går fort och där det i dag helt saknas kameror.

– Jag har jobbat som polis i yttre tjänst i Kiruna i många år och vet att det går fort där. Jag tror att man har den sträckan på tapeten från Trafikverkets sida också, säger han.

Svårt få kameror till Norrbotten

Samtidigt är det svårt för Norrbotten att stå sig mot södra Sverige. Var fartkamerorna ska placeras vägs mot hela Sveriges behov. Eftersom att det är färre personer som kör på de norrbottniska vägarna blir det därför svårt att stå sig i konkurrensen, enligt Åsa Viklund som är regional målstrateg för trafiksäkerhet på Trafikverket Region Nord. Men hon lyfter fram att det detta år tillkommit nya kriterier i urvalsförfarandet. Nu ska även aspekter som miljö och oskyddade trafikanter vägas in, något hon menar kan gynna Norrbotten.

Är det många som vill ha fler kameror?

– Ja, jag får in en hel del sådana ärenden och önskemål om nya kameror. Både från kommuner och från allmänhet, säger hon.

Fakta: Trafikkameror

Det fasta kameranätet består av över 1 000 trafiksäkerhetskameror längs närmare 300 mil väg. Mätningar visar att dödsolyckor och antal svårt skadade minskade med 20-30 procent på vägar med trafiksäkerhetskameror. Cirka 15-20 liv per år sparas. Hastighetsöverträdelser som registreras av kamerorna utreds hos Rikspolisstyrelsens ATK-sektion i Kiruna. ATK står för automatisk trafiksäkerhetskontroll.

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!