Beskedet förra veckan kom som en kalldusch för Region Norrbotten.
Tillverkaren av regions nya ambulanshelikopter gick ut med att den varken skulle klara att flyga i temperaturer kallare än fem grader eller i snöfall. Detta hade upptäckts i samband med att en likadan helikopter i Norge nästan kraschat veckan innan då ett filter slaggat igen och båda motorerna la av.
– Säkerhet är otroligt viktig för oss, både med tanke på de patienter vi vårdar och för oss som har helikoptern som arbetsplats. Vi hade inget annat val än att låta helikoptern stå på marken och vi har istället kört en vägambulans som vi har i reserv, säger Per Marcusson, chef för den luftburna ambulanssjukvården i Norrbotten.
Nu har tillverkaren Airbus och EU:s byrå för luftfartssäkerhet analyserat filterkonstruktionen och kommit fram till att det krävs väldigt speciella väderförhållanden för att problemet ska uppstå och helikoptern kan åter tas i bruk.
Airbus kommer enligt ett pressmeddelande från Region Norrbotten arbeta vidare med att säkerställa att filtret inte skapar problem i framtiden.
Samtidigt som helikoptern stått på marken har en utrustning för extrem kyla installerats. Nu klarar helikoptern enligt regionens uppgifter 45 minusgrader.
– Vi är glada över beskedet och att helikoptern snart kommer att vara ännu bättre utrustad än tidigare. En ambulanshelikopter ska flyga och hjälpa oss att rädda liv, inte stå parkerad på marken, säger Per Marcusson.