– En glädjens dag som vi väntat på länge, säger Anders Sylvan, förbundsdirektör i KSA.
Vi har flera gånger tidigare berättat om debatten i Region Norrbotten och andra regioner om att tillsammans starta flygbolaget Kommunalförbundets Svenskt Ambulansflyg (KSA). Debatten har handlat mycket om kostnaderna. Kostnaden för Region Norrbottens insats i KSA beräknas uppgå till över 34 miljoner kronor. Priset per flygtimme beräknas till 24 395 kronor.
KSA har anställt ett fyrtiotal piloter och köpt in fyra nya flygplan. Man ska sedan köpa in ytterligare två flygplan. Flygplanen är stationerade i Umeå. Omkring hälften av alla ambulansflygningar gäller Norrbotten.
För att få bedriva flygverksamheten behövs tre olika tillstånd som alltså Transportstyrelsen beviljat i dag.
– Det innebär att vi redan idag har rätt att bedriva flygverksamhet, säger Sylvan.
Dom tillstånd det gäller är driftstillstånd, som visar att flygbolagets rutiner för att flyga planen, utbildning och landningssystem uppfyller dom krav som ställs.
Det andra är ett tekniskt tillstånd som visar att flygbolaget har en flygsäker teknisk status och utrustning på sina flygplan.
Det tredje är en operativ licens som visar att flygbolaget har ekonomiska förutsättningar att bedriva flygverksamhet.
-Äntligen och ändå väntat. Våra norrbottniska patienter får nu första klassens omhändertagande i akuta situationer som kräver ambulansflyg.Något vi arbetat för, säger regionrådet Kenneth Backgård (SJVP) .