Det var i fredags som domen från förvaltningsrätten kom: KSA har inte rätt att bedriva luftfarts- och flygambulansverksamhet i egen regi. Tio dagar tidigare, den 10 februari, har emellertid kommunalförbundet fått till stånd första steget i att rätta till sin förbundsordning, så att verksamheten inte längre ska stå i strid med svensk lag. Nu återstår att alla 21 regioner i Sverige godkänner den nya förbundsordningen, vilket i så fall kommer innebära att KSA:s verksamhet blir lagenlig.
Regionrådet Kenneth Backgård (SJVP) har bjudit in förbundsdirektören Anders Sylvan till det extrainsatta regionstyrelsesammanträdet på onsdag, för att svara på frågor från styrelsemedlemmarna.
– Det vi har fått höra från KSA är att man inte är särskilt orolig för verksamheten. Det tar tid innan domen vinner laga kraft också, säger Kenneth Backgård.
Hans och KSA:s förhoppning är att samtliga 21 regioner ska hinna godkänna den nya förbundsordningen innan domen vinner laga kraft den 25 mars. Enligt rådmannen Karin Granholm, som avkunnat domen vid förvaltningsrätten i Umeå är detta också vad KSA är ålagda att göra i det här läget.
– Det vill säga se till att verksamheten rättas i den utsträckning det är möjligt, säger hon.
Det är möjligt att KSA med ändringen av förbundsordningen anser att de fullföljt sitt uppdrag och avstår från att överklaga domen. Kommunikationschefen Mariann Holmberg, KSA, avstår från att kommentera det hela i nuläget.
– Våra förbundsjurister måste gå igenom det här först, vi ska reda ut vad som egentligen är riktigt. Vi avstår från att kommentera det här just nu, säger hon.
Kenneth Backgård beskriver den tidigare förbundsordningen som "inte tillräckligt tydlig", då kommunalförbundets ursprungliga uppdrag var att upphandla och samordna ambulansflygtjänst – inte driva ett eget flygbolag. I Norrbotten har nuvarande majoritet såväl som opposition varit positiva till att ansluta till KSA, då Norrbotten är det län som nyttjar ambulansflyget mest av alla regioner.
– Jag har svårt att tro att någon går emot det eftersom vi har gått med på att vara medlemmar, säger Kenneth Backgård.
På onsdag väntas Anders Sylvan också redogöra för kostnadsläget i den nystartade ambulansflygverksamheten.