Under vecka 3 fortsätter förhandlingarna efter Alviks Trafiks varsel tisdag 7 januari. 80 anställda ser ut att förlora sina jobb när företaget avvecklar stora delar av sin godsverksamhet. Den 7 april upphör körningarna för logistikjätten DSV som i höstas inledde ett uppköp av en annan logistikjätte – Schenker. Körningarna för Schenker avslutas 7 maj. Även företaget Tempcon Norrland påverkas av beslutet.
Olov Wiklund, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Norrbotten, säger att det finns ett hopp om avslutande förhandlingar i slutet av veckan.
– Vi är nästan klara med varslet för verksamheterna i Sundsvall, Umeå, Kiruna och Gällivare. Det som återstår är de tjänster som försvinner i Luleå, säger han.
Samtlig personal i Sundsvall, Umeå, Kiruna och Gällivare har varslats. Blir det verklighet kan det innebära att Alviks Trafiks verksamhet på de orterna försvinner, även om företaget fortsatt disponerar lokaler på orterna.
– Vi hade ju gärna sett att det varit klart med någon som kan ta över verksamheten när tiden löper ut, säger Olov Wiklund.
Men det är inte en fråga för facket, understryker han, utan handlar om en eventuell affärsuppgörelse mellan Alviks Trafik och en part som kan ta över körningarna.
Bland de 80 varslade finns i huvudsak förare, men även administrativ personal vid depåerna.
Olov Wiklund säger att Alviks Trafik skött allt "enligt konstens alla regler".
– Vi ser att de gör allt de ska, där finns inget att klaga på.
Alviks Trafik är ett familjeföretag som grundades 1920 familjen Åström och har därmed funnits i över 100 år. Bland de anställda som nu ser ut att förlora sina jobb finns personer som arbetat på företaget i hela sitt yrkesliv, enligt Olov Wiklund.
– Det finns folk här som bara jobbat på det här stället, men det finns också de som bara jobbat några månader, säger han.
Det råder brist på yrkeschaufförer i Norrbotten, kommer inte de här personerna att slukas upp av andra företag direkt?
– Generellt borde de kunna bli upplockade ganska direkt av andra företag som letar förare. Som jag sagt tidigare: Någon kommer att köra det här godset och de kommer behöva förare, säger Olov Wiklund och fortsätter:
– Oron för att få arbete är inte den största, men oron vad man ska arbeta med är nog desto större. Som sagt, många har varit på det här stället väldigt länge.
Vi har sökt Alviks Trafiks vd Johan Åström för en kommentar men han har inte återkommit.