"Allt är förändrat på bara tio år"

Husvagnsentusiasten Jan-Erik Björnfot, 64, är bedrövad över standarden på Norrbottens vägar. Han vill se tuffare tag från länets riksdagsledamöter.

Jan-Erik Björnfot är missnöjd med hur länets riksdagspolitiker driver frågorna om infrastruktur i Norrbotten.

Jan-Erik Björnfot är missnöjd med hur länets riksdagspolitiker driver frågorna om infrastruktur i Norrbotten.

Foto: Linnea Bergenudd

Norrbotten2014-08-06 06:00

Jan-Erik Björnfot, Boden, har semestrat i Norrbotten med husvagn i sommar. Efter en hel månad på vägarna konstaterar han att situationen på många håll är akut.

– Man lappar och lagar, men det finns ingen långsiktighet.

Skåpluckorna inne i husvagnen står ofta på vid gavel efter färderna längs de gropiga vägarna. Jan-Erik Björnfot har fått skaffa ett överdrag för husvagnen för att skydda den mot stenskott. Stenskott, säger han, förekommer oftare på vägar där underhållet är eftersatt. Framför allt är han oroad över att många av länets tungt trafikerade vägar är farligt smala.

– Ofta har det varit nära att husvagnsspegeln har rykt med när man möter en tung lastbil, för att vägen är så smal. Det gäller att ha tungan rätt i mun, säger Jan-Erik Björnfot.

Han har själv kört lastbil under ett helt yrkesliv, och har även varit körskolelärare för tung trafik. Han har kört på stora som små vägar i hela landet. Han har sett hur vägunderhållet de senaste åren blivit väsentligt sämre i norra Sverige.

– Runt omkring Stockholm, däremot, känner man ju inte igen sig längre. Allt är förändrat på bara tio år. Det byggs nya avfarter och vägar läggs om hela tiden. Politikerna säger att det är trafikmängden som avgör, men jag tycker att vi har rätt till bra vägar här också, säger Jan-Erik Björnfot.

Det han vill se är en mer rättvis fördelning av Trafikverkets resurser. Pengar från de norrbottniska industrierna måste komma tillbaka till länet i form av infrastruktur.

– Någon procent av Vattenfalls vinst till exempel. Grundarbetet är ju inte gjort ordentligt, och många vägar borde breddas. Så det är miljarder som behövs, och det kan inte åkeriföretagen stå för, det måste vara skattepengar, säger Jan-Erik Björnfot.

Både regeringen och oppositionen har en tendens att glömma bort landsbygden, tycker han. Han skulle önska att riksdagsledamöter från Norrbotten drev frågan om infrastrukturen hårdare.

– Men det verkar som att de glömmer bort oss när de väl tagit sig in i riksdagen, säger Jan-Erik Björnfot.

Även till snöröjning behövs mer resurser, säger Jan-Erik Björnfot. Då syftar han främst på statliga vägar, som E10 och väg 97. Där är det Trafikverket som sköter vinterunderhållet.

– Det har försämrats på bara sju-åtta år. Jag har suttit med hjärtat i halsgropen många gånger. Och ändå är jag yrkeschaufför, säger Jan-Erik Björnfot.

/Länsplaner för investeringar och trafiksäkerhetsåtgärder, alla trafikslag (väg, järnväg, luftfart, sjöfart)

Stockholm: 8 279 miljoner kronor

Skåne: 4 253 miljoner kronor

Västra Götaland: 6 153 miljoner kronor

Uppsala: 1 601 miljoner kronor

Östergötland: 1 415 miljoner kronor

Jönköping: 1 303 miljoner kronor

Halland: 1 118 miljoner kronor

Dalarna: 1 037 miljoner kronor

Örebro: 995 miljoner kronor

Södermanland: 967 miljoner kronor

Värmland: 925 miljoner kronor

Gävleborg: 921 miljoner kronor

Västmanland: 799 miljoner kronor

Norrbotten: 784 miljoner kronor

Västernorrland: 734 miljoner kronor

Kronoberg: 715 miljoner kronor

Västerbotten: 837 miljoner kronor

Kalmar: 836 miljoner kronor

Blekinge: 514 miljoner kronor

Jämtland: 503 miljoner kronor

Gotland: 216 miljoner kronor

- Länsplanerna avgör regeringens anslag för respektive län fram till och med 2021 för respektive län. Länsplanerna baseras på trafikmängd, tillgänglighet, trafiksäkerhet och olycksstatistik.

- Utöver dessa finns en nationell plan där större investeringar, t.ex. åtgärder på E4 och E10, ingår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!