Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har nyligen förordat ett förarbevis för att få köra vattenskoter och det har den senaste tiden varit en debatt kring buskörning. Flera riksdagsledamöter har tidigare varit positiva till en sådan ändring.
Mattias Karlsson från Luleå är en av dessa och han är även kritisk till förbudet att personer under 15 år inte för köra vattenskoter.
– Den lagstiftningen är totalt tandlös och utan möjlighet till straffsanktioner om man bryter mot åldersgränser. Det blir bara ”fy, så får man inte gör” och det är inte möjligt för en åklagare att föra det till åtal. Jag ser nog att man kan lägga straffansvar med exempelvis en underårig på föräldrar som i annan lagstiftning, säger Karlsson.
Åldersgränsen infördes för drygt ett år sedan efter ett regeringsbeslut och kammaråklagare Johan Bülow vill se en stor översyn kring lagstiftningen för vattenskotrar.
– Man kan inte straffa någon under 15 år men den som hyr ut eller en förälder, de skulle borda kunna straffas för något slags tillåtande av olovlig körning eller något liknande det man har för moped. Det tror vi skulle kunna hjälpa till mycket, säger han.
Bülow jämför med att en förälder kan få dagsböter eller indraget körkort om barnet kör en trimmad moped eller snöskoter.
– Det skulle vara en rimlig väg att gå när man från samhällets sida sätter en sorts press för att se till att man följer den här åldersgränsen och vi har tidigare velat att det skulle vara en straffsanktionering.