Norrtåg sköter den regionala passagerartrafiken i de fyra nordligaste länen. Och det har, med facit i hand, inte varit ett enkelt uppdrag alla gånger. De senaste åren har det varit stora störningar i tågtrafiken, framför allt i Norrbotten.
Under onsdagen kom ännu ett bakslag för Norrtåg.
Trafikverket meddelande då att man skjuter upp det planerade spårbytet på sträckan Umeå–Luleå på stambanan mellan Boden och Bastuträsk.
Från början var det sagt att arbetet skulle börja i oktober 2015. Nu vet ingen med säkerhet när det blir av. Första prognoserna talar om en start tidigast 2017.
Beskedet slog ner som en bomb hos ledningen på Norrtåg.
– Ja, verkligen. Så sent som i mars fick vi ett löfte från Trafikverket att det skulle bli som planerat. Vi är konfunderade. Man måste kunna lita på sådant. Vi har ju anpassat våra aktiviteter efter de löften vi får. Kan man inte lita på den andra parten är det svårt, säger Norrtågs tekniske chef Olle Tiderman till NSD.
Enligt Tiderman förklarade Trafikverket sitt beslut med budgetproblemen i regeringen. Men det köper Tiderman inte helt.
– Den motiveringen förvånar oss ännu mer. Vår överenskommelse med Trafikverket fattades innan dess. Vi var överens redan i mars, säger han.
I och med de dåliga spåren har hastigheterna på sträckan sänkts. Det har i sin tur inneburit att tidtabellerna förskjutits och resandet tar längre tid.
– Vi körde på 3,5 timmar tidigare mellan Umeå-Luleå. Efter det här vi fick förslag på nya tidtabeller där den bästa tiden var på 4,5 timmar och den sämsta var på nästan sju timmar. Och det går inte. Vi har tvingats lägga ner två turer tills vidare och vi har tappat nästan hälften av våra resenärer på de här månaderna, förklarar Tiderman.
Har ni tagit fram någon plan B nu, så ni vet hur ni ska göra i väntan på att de nya spåren är klara?
– Nej, det här är så ny information för oss att vi inte har hunnit se över det. Man ska aldrig spekulera, men det kan bli allt från att linjen läggs ner, till att man hittar någon kompromiss eller att regeringen kör över Trafikverket. Mycket hänger på vad som händer de närmsta dagarna och när vi får lite mer klara besked. Men det här är en nationell angelägenhet. Det här är ju stora godspulsådern. Att ha sådana här förutsättningar under så många år känns ogenomtänkt. Jag hoppas att politikerna inser det och lyfter frågan.