Nya problem för Norrtåg

Här är beskedet Norrtåg inte ville ha. Trafikverket har beslutat att spårbytet på sträckan Boden–­Bastuträsk skjuts upp – och det kommer ställa till stora problem. Framför allt för passagerarna.

nya problem. Förseningar med spårarbeten kan ställa till ännu mer problem för resenärerna i Norrbotten.

nya problem. Förseningar med spårarbeten kan ställa till ännu mer problem för resenärerna i Norrbotten.

Foto: Pär Bäckström

NORRBOTTEN. UPPDATERAD2014-12-17 16:41

Norrtåg sköter den regionala passagerartrafiken i de fyra nordligaste länen. Och det har, med facit i hand, inte varit ett enkelt uppdrag alla gånger. De senaste åren har det varit stora störningar i tågtrafiken, framför allt i Norrbotten.

Under onsdagen kom ännu ett bakslag för Norrtåg.

Trafikverket meddelande då att man skjuter upp det planerade spårbytet på sträckan Umeå–Luleå på stambanan mellan Boden och Bastuträsk.

Från början var det sagt att arbetet skulle börja i oktober 2015. Nu vet ingen med säkerhet när det blir av. Första prognoserna talar om en start tidigast 2017.

Beskedet slog ner som en bomb hos ledningen på Norrtåg.

– Ja, verkligen. Så sent som i mars fick vi ett löfte från Trafikverket att det skulle bli som planerat. Vi är konfunderade. Man måste kunna lita på sådant. Vi har ju anpassat våra aktiviteter efter de löften vi får. Kan man inte lita på den andra parten är det svårt, säger Norrtågs tekniske chef Olle Tiderman till NSD.

Enligt Tiderman förklarade Trafikverket sitt beslut med budgetproblemen i regeringen. Men det köper Tiderman inte helt.

– Den motiveringen förvånar oss ännu mer. Vår överenskommelse med Trafikverket fattades innan dess. Vi var överens redan i mars, säger han.

I och med de dåliga spåren har hastigheterna på sträckan sänkts. Det har i sin tur inneburit att tidtabellerna förskjutits och resandet tar längre tid.

– Vi körde på 3,5 timmar tidigare mellan Umeå-Luleå. Efter det här vi fick förslag på nya tidtabeller där den bästa tiden var på 4,5 timmar och den sämsta var på nästan sju timmar. Och det går inte. Vi har tvingats lägga ner två turer tills vidare och vi har tappat nästan hälften av våra resenärer på de här månaderna, förklarar Tiderman.

Har ni tagit fram någon plan B nu, så ni vet hur ni ska göra i väntan på att de nya spåren är klara?

– Nej, det här är så ny information för oss att vi inte har hunnit se över det. Man ska aldrig spekulera, men det kan bli allt från att linjen läggs ner, till att man hittar någon kompromiss eller att regeringen kör över Trafikverket. Mycket hänger på vad som händer de närmsta dagarna och när vi får lite mer klara besked. Men det här är en nationell angelägenhet. Det här är ju stora godspulsådern. Att ha sådana här förutsättningar under så många år känns ogenomtänkt. Jag hoppas att politikerna inser det och lyfter frågan.

Bakgrund/Spårkaoset

Rälsen på den 17 mil långa sträckan mellan Boden och Bastuträsk har blivit så sliten så att den måste bytas ut. Det beskedet kom från Trafikverket i början på året.

Enligt underhållsplanen skulle rälsen på sträckan ­bytas ut 2015–2018.

Under tiden har hastig­heten för tågen sänkts till 90 kilometer i timmen, och i vissa fall även 70 km/h på den aktuella sträckan. Förändringen genomfördes den 5 maj.

Sträckan är svår att underhålla eftersom den är trafikerad dygnet runt och det finns inga alternativa vägar att leda om trafiken på.

Varje dygn passerar ungefär 60 tåg på den aktuella sträckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om