Nordea drar ned servicen ytterligare

Allt fler banker blir kontantlösa. Nu drar Nordea i Boden ned ytterligare på servicen och kommer endast ta emot förbokade rådgivningsmöten. De som behöver göra vardagsärenden som inte går att göra via telefon eller internet hänvisas till kontoret i Luleå.

Sämre service. "Det är ändå bankerna som har våra pengar, men vi får inte ta ut dem i kontakter. Kontanter är ju ändå ett lagligt betalningsmedel. Du kan inte ens sätta in pengar," säger Arne Pettersson (S), ordförande i överförmyndarnämnden tillika ordförande i PRO Boden

Sämre service. "Det är ändå bankerna som har våra pengar, men vi får inte ta ut dem i kontakter. Kontanter är ju ändå ett lagligt betalningsmedel. Du kan inte ens sätta in pengar," säger Arne Pettersson (S), ordförande i överförmyndarnämnden tillika ordförande i PRO Boden

Foto: Lena Tegström

BODEN2017-08-20 06:00

Nordea i Boden har sedan tidigare upphört med kontanter och blir från och med 2 oktober ett så kallat rådgivningskontor. Det innebär att de endast tar förbokade rådgivningsmöten.

– Orsaken är att kundernas beteende förändrats kraftigt och allt fler väljer att göra fler bankärenden via våra digitala kanaler som internetbanken eller mobilbanken. Vi behöver därför anpassa oss, uppger Nordeas presschef Petter Brunnberg.

Konsekvensen blir att det inte går att uträtta vardagsärenden på Nordea i Boden. Petter Brunnberg förklarar att rådgivningsmöte handlar om hur man ska lägga upp sin ekonomi, var man ska placera sina pengar, hur man ska lägga upp sitt sparande med mera.

– Ska man däremot göra transaktioner så hänvisar vi i första hand till telefonbanken eller internetbanken.

Det här ställer till det för de personer som är gode män och förvaltare, så kallade ställföreträdare, samt för äldre som inte använder internet. Arne Pettersson (S) är ordförande i överförmyndarnämnden och ordförande i PRO Boden. Omkring 300 personer i kommunen är ställföreträdare för cirka 450 huvudmän. Flera av dem har kontaktat överförmyndarnämnden och tagit upp problemet med den allt sämre servicen på vissa av stadens banker.

– De tycker att det är förskräckligt att de inte kan få den service som bankerna borde ha, säger Arne Pettersson.

Det gör att uppdragen bli svårare att utföra plus att tidsåtgången ökar när ställföreträdarna tvingas åka till Luleå för att sköta bankärenden som bara går att genomföra på en bank.

– Kostnaderna ökar också, eftersom de måste få ersättning när de åker till Luleå.

Arne Pettersson anser att alla banker i Boden ska fungera som riktiga banker och inte bara som rådgivningskontor.

– För äldre är det knöligt det här att bankerna inte har kontanthantering. Det är en katastrof. Jag tycker att bankerna på alla större orter ska ha möjlighet att hantera kontanter.

I Boden är det endast Handelsbanken som gör det.

Arne Pettersson har inte något emot den digitala utvecklingen, men påpekar att så många står utanför och drabbas när bankerna drar ned på sin service.

– Jag tycker att man kan kalla det åldersdiskriminering. Bankerna struntar i äldre personer. 25 procent av Sveriges befolkning är över 65 år.

En undersökning från 2016 visar att i åldersgruppen 66-75 är det endast 46 procent av kvinnorna och 54 procent av männen som använder internet. Och i åldersgruppen 76 och äldre är motsvarande siffror 24 respektive 36 procent.

PRO har krävt en ny lagstiftning för att bankerna ska ta sitt ansvar för tillgång till kontanter i hela landet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!