Nedlagd skola, butik och kiosk. Trenden i Nilivaara har de senaste åren liknat andra glesbygdsbyar. Men nu ser Emma Ebermark till att gå emot strömmen. I lördags öppnade hon butiken Love from Lapland, som består av ett designföretag som bildats tillsammans med smyckestillverkaren Camilla Mustikka och fotografen Mikael Martinsson.
– Är man flera har man någon att bolla fram de större besluten med, och då blir det mycket roligare. Vi står starkare tillsammans, berättar Emma Ebermark, som tidigare haft sin butik hemma i den ombyggda ladugården.
Att våga satsa i sin hemby hoppas hon ska väcka inspiration även hos andra till att göra något liknande i andra byar.
– För mig är det superviktigt att satsa här. Just här i Nilivaara har mycket dött de sista tio åren, och det vore jättekul om det här kan generera arbetstillfällen i framtiden.
Butiken hon tar emot i under dagen var för bara ett halvår sedan en kiosk, som även var byns enda tillgång till livsmedel. När den lades ner insåg Emma Ebermark att det fanns utrymme för att starta upp något nytt i lokalerna.
–Jag har behållit en del av kiosksortiment, för att tillmötesgå bybornas behov. Och vem vet, senare kanske det finns fler aktörer som vill vara med och kanske bygga ut butiken med en livsmedelsdel, berättar Emma Ebermark.
Nu är väggarna fyllda med hennes egentillverkade barnkläder av märket Kläppi och kollegan Camilla Mustikkas smycken - men även andra märkesvaror har tagit plats i butiken.
– Vi har några större märken här och i webbshoppen som kanske kan hjälpa till med att dra oss framåt. Samtidigt har vi även mindre etablerade märken som vi i våran tur kan hjälpa framåt, förklarar Camilla Mustikka, som på fredag även inviger Love from Lapland i Kiruna.
Trion i det nybildade företaget har känt varandra under ett par år, och tanken på ett gemensamt företag har under den tiden vuxit fram.
– Mikael har fotat mina produktbilder sedan tidigare och Camilla har jag träffat på flera mässor. Sedan dess har vi börjat ta in varandras grejer samt andra varumärken i våra butiker och webbshoppar. Då blev det naturligt att gå ihop, säger Emma Ebermark.
Invigningen tar fart, och med ens blir butiken fylld med nyfikna bybor som vill se vad som hänt i lokalerna. Till synes är det en succé. Men planerna stannar inte vid att etablera sig på hemmamarknaden. Under nästa år ska företaget storsatsa för att nå ut i världen med sin webbshop.
– Målet är att lyfta fram den arktiska designen. Svenska designer och material är väldigt eftertraktade i hela norden men även Tyskland, Storbritannien och Japan, säger Emma Ebermark.