Teorin: Planet bröts av på hög höjd

Två personer från Statens haverikommission – en utredare och en expert – är nu på väg upp till Norrbotten för att påbörja utredningen kring vad som hänt segelflygplanet som havererade. "Att ett segelplan bryts sönder i luften är oerhört ovanligt", säger utredningsledaren Sakari Havbrandt som leder arbetet från södra Sverige.

Foto: Lars-Göran Norlin

Nikkaluokta2015-04-07 13:24

– Våra utredare kommer att försöka ta sig till olycksplatsen så snart som möjligt, vi håller just nu på att ta reda på förutsättningarna för att färdas dit. Det är ingen enkel terräng, säger Sakari Havbrandt, utredningsledare på Statens haverikommission.

Polispatruller och en helikopter är redan på plats för att sondera terrängen och lokalisera vrakdelar inför bärgning.

– Det är viktigt för oss att få en överblick inför beslutet kring hur vraket ska bärgas, säger Havbrandt och tillägger att han inte är säker på om själva bärgningsarbetet ska börja i dag eller under morgondagen.

En uppgift som haverikommissionen fått från polisen, uppger, Havbrandt, är att vrakdelarna verkar ligga utspridda över en stor yta. Det gör att de inledande uppgifterna om att planen ska ha brutits sönder uppe i luften verkar korrekta.

– Planet har inte kommit ner i ett stycke. Ju högre höjd delarna har börjat separeras på, desto mer spridda ligger delarna – vilket verkar vara fallet här.

Vad kan det bero på, att ett segelplan går sönder uppe i luften under flygning?

– Först och främst – det är väldigt ovanligt att något sådant händer. Men sedan kan det bero på en mängd olika saker – allt från tillverkningsfel till att man överbelastat planet under flygningen. Orsaken kan vi inte spekulera över i nuläget, vi måste veta mer, säger Havbrandt.

Det som nu tar vid är en lång och minutiös genomgång av olycksplatsen

– Vi kommer att samla in så mycket fakta som möjligt. Vi kommer att intervjua människor, titta på nedslagsplatsen, undersöka hur delarna spritt sig – vilka som följt med huvuddelen av vraket och vilka som ligger längre bort och har brutits loss innan, samt titta på brottytor.

Därefter kommer ett mer detaljerat analysarbete av själva delarna ta vid.

– Vi kommer att frakta dem till våra lokaler i Strängnäs för vidare analys.

Havbrandt uppskattar att arbetet kan ta upp till nio månader, innan en fullständig rapport kan presenteras.

– De första månaderna använder vi till att samla fakta, därefter kan vi göra en analys och sedan skriver vi en rapport som ska ut på remiss. Därefter kan vi presentera vad vi kommit fram till.

Är det ovanligt med så här pass svåra olyckor med segelflygplan?

– I snitt sker det en dödsolycka vart tredje år. Men att sådant här händer – att ett plan bryts sönder i luften – är som sagt oerhört ovanligt, säger Sakari Havbrandt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!