"Det ska vara tyst i fjällen"

Fler turister vill flyga helikopter i fjällen. Länsstyrelsen tillåter en ökning av trafik vid helikopterplattan i Nikkaluokta.Men risken för ökat buller i fjällen gör att beslutet har överklagats.- Det är som att förbjuda båttrafik i Stockholms skärgård, säger Ingemar Holmström, flygchef på Kallax flyg.

Fler turister vill upp i fjällen med helikopter men bullret oroar.<_Bildtext Fotobyline>FOTO: Pär Bäckström</_Bildtext Fotobyline>

Fler turister vill upp i fjällen med helikopter men bullret oroar.<_Bildtext Fotobyline>FOTO: Pär Bäckström</_Bildtext Fotobyline>

Foto: Pär Bäckström

NIKKALUOKTA2011-01-11 06:00

Det kan bli fler helikopterflygningar vid helikopterplattan i Nikkaluokta. Kallax flyg AB har blivit beviljat ett tillstånd av länsstyrelsen i Norrbotten som innebär maximal 50 starter och landningar per dygn. Utöver det kan akuta samhällsnyttiga insatser göra att fler landningar tillåts, som när plattan används för fjällräddningar.

Verksamheten bedrivs i huvudsak från midsommar och tre månader framåt, både för frakt och persontrafik. Det är den ökade efterfrågan på helikoptertransporter för turister som gjort att företaget ansökt om att få flyga fler turer.

- Vi ser en ökning år efter år både av att tillgängligheten till fjället blivit bättre och för att säsongen förlängs, säger Ingemar Holmström, flygchef.

Marknadsför tystnad
Men beslutet överklagas av bland andra Svenska turistföreningens färdledarklubb. Ökade antal flygningar hotar tystnaden i fjällen.

- Vi marknadsför fjällen som tysta och orörda, och vi måste värna det rörliga friluftslivet, säger Ingegerd Lantz, ordförande.

Den ideella föreningen samlar certifierade färdledare som vandrar med turister i de svenska fjällen. De har sett en förändring i turisternas mönster där tiden blir allt viktigare. Från att man förr vandrade till en fjällstation flyger man nu dit och aktiverar sig på plats.

- Vi vill att turerna ska begränsas och tidsbestämmas. Naturligtvis måste det förekomma helikoptertrafik, men gränsdragningen måste gå någonstans. Vissa har råd att flyga, men det kan bli störande för andra, säger hon.

Klagomål
Miljö- och byggnämnden i Gällivare har fått in flera klagomål på verksamheten kring helikopterplattan från boende i området. De har i sitt yttrande velat att det ska finns begränsningar i tillståndet för helikoptertrafiken, men ändå ställt sig positiva till de ökade turerna.

- Vi arbetar hela tiden med att få ner bullernivån med ekoflygning och väljer att inte flyga över Kungsleden där vandrarna är, säger Ingemar Holmström.

Han är inte rädd för att tillståndet ska dras tillbaka efter överklagandet.

- Nej, det är som att förbjuda båttrafik i Stockholms skärgård och det går inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om