Den glömda storsatsningen

De skulle bana väg för en stor turismsatsning men har fallit i glömska.
Nu är Luleå kommuns anläggningar efter Råneälven i stort behov av renovering.
– Det känns inte bra som det ser ut nu. Men vi hoppas kunna göra något fint av det här, säger Petter Wikström, friluftssamordnare vid fritidsförvaltningen.

Malmens väg korsar stigen ned till Långforsen. Skoterleden är av de stora satsningarna i Råne älvdal-projektet.

Malmens väg korsar stigen ned till Långforsen. Skoterleden är av de stora satsningarna i Råne älvdal-projektet.

Foto: Kurt Engström

NIEMISEL2013-09-18 08:00

Informationsskylten med karta vid parkeringsplatsen där grusvägen i Niemisel slutar står där den ska. En vältrampad stig tar vid, och korsas strax av skoterleden Malmens väg.

Stadd i förfall

Några hundra meter längre fram kröker Råneälven läckert i ett av partierna i den vidsträckta Långforsen. Solljuset tränger sig fram mellan tallarna och faller på tre vackert timrade stugor och en rejäl grillplats.

Här har Luleå kommun en av sina 30-tal anläggningar efter Råneälven med raststuga, dass/vedbod och till och med en bastu.

– Det är jäkligt fint här. Ett jättemysigt utflyktsställe, konstaterar Petter Wikström.

Men idyllen är stadd i förfall.

”Underhåll krävs”

Vi glömde berätta att informationsskylten är knäckt och trasig. Stugorna är slitna och taken är bitvis ruttna.

– När man byggde de här anläggningarna ville man skapa en autentisk känsla från den gamla tiden. Det blev vackert men det krävs ju att det hålls efter av någon, säger Petter Wikström.

Anläggningarna är från mitten av 90-talet när turismsatsningen Råne älvdalsprojektet drogs igång i ett flertal kommuner (se faktaruta).

Wikström berättar att det ser likadant ut i stort sett efter hela älvsträckan, åtminstone i Luleå kommun. Parkeringar, stugor, vindskydd, eldstäder och några broar – allt behöver rustas upp snarast.

– Det är gjort ett visst underhåll under åren men inget större. Det är trist med förfallet och det är kommunens ansvar att hålla efter det. Det finns inga pengar just nu men vi hoppas kunna börja nästa år. Vi vill bland annat räta upp vindskydd och stugor som står på sniskan, och byta till plåttak. Det ger ett bättre skydd och har längre livslängd.

Planen är att banta ned antalet anläggningar för öka möjligheterna att hålla dem i bra skick.

Bortglömd pärla

– Ett 15-tal kanske är realistiskt.

Byggena efter Råne älv är lite av Luleå kommuns bortglömda pärla.

– De nyttjas en del, av fiskare, barnfamiljer och andra friluftsmänniskor. Här i Långforsen är det en del klättrare som övernattar, eftersom det är nära till Spiken, Luleås bästa klätterberg. Vintertid är det en del skoterfolk som rastar här. Men visst kunde det vara mer folk.

Anläggningarna ligger vackert och är väldigt tillgängliga.

Fina djurupplevelser

– Vissa kan man köra ända fram till. I de flesta fall är det bara några hundra meter att gå. Det är härlig natur och jag har själv haft fina upplevelser av djurlivet när jag varit här. Bland annat fick jag se och fotografera en utter i Prästholmsforsen, säger Petter Wikström.

En bit nedströms Långforsen har Luleå kommun en liknande anläggning vid sträckan som heter Lillstrycken, och som bland annat är populär vid tiden för kräftfisket.

Bäverfällda björkar

På vägen dit går vi förbi bäverfällda björkar. Älven flyter stilla och fotograf-Kurt önskar att en kanot ska komma glidande, bara för bildens skull.

– Paddling, vandring och naturvistelse är en växande företeelse. Vi skulle gärna se att fler hittade hit. Området har stor potential, säger Petter Wikström.

FAKTA Råne älvdalsprojektet

Som kompensation för att Råneälven inte byggdes ut satsade staten cirka 40 miljoner kronor på att bygga upp infrastruktur och underlätta för turismverksamhet efter dalgången, som sträcker sig från källan Råneträsket vid foten av Dundret till Råneälvens mynning i Bottenviken.

Större delen av projektet genomfördes under åren 1994-98 och var en samverkan mellan kommunerna Gällivare, Jokkmokk, Boden och Luleå.

En stor satsning var skoterleden Malmens väg, som har sin historiska bakgrund i gamla tiders malmtransporter med ren och akkja mellan Gällivare och Strömsund.

Vidare rustades vägar upp, broar byggdes och anläggningar med bland annat raststugor, bastur, dass och vindskydd restes efter hela dalgången. Byarna och kommunerna var ansvariga för driften, och tanken var att merparten skulle skötas genom Stiftelsen Råne älvdal. Den verksamheten har inte fungerat och stiftelsen är nu på väg att upplösas.

En tung smäll för den spirande turismverksamheten blev olyckan i Grenholmsforsen den 28 maj 1995 då åtta personer miste livet när två gummiflottar välte.

Men det finns fortfarande entreprenörer efter älvdalen som satsar, exempelvis Sörby turism och Råne älvdal näringsliv AB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!