Roger Lindmark, kommunikationsansvarig på Vattenfall, är medveten om kritiken från Nattavaaraborna angående de återkommande strömavbrotten.
– Rent tekniskt sätt beror det väldigt mycket på att det faller träd över ledningarna, och att ledningarna inte klarar av det på samma sätt som förut, förklarar han.
Orsaken till att strömavbrotten eskalerat de senaste åren beror på ett hårdare klimat, och kombinationer av olika väderslag som tidigare inte uppstått.
– Vi har under flera år haft ganska hårt väder. Det har inte snöat på det här sättet förut som det gör nu i kombination med hårda vindar. Det är nyheter.
Men det har varit strömavbrott under sommaren också?
– Det varit en ganska kraftig åsksommar. Vi får statistik från SMHI, och Gällivare-området har drabbats hårt i år.
Ledningarna I Nattavaara-området härstammar från 70-talet. Men inte länge till. Det finns planer på att så snart som möjligt komma igång med en ombyggnation av nätet.
– Vi satsar en miljard i Norrbotten nu, och cirka 150 miljoner av det kommer investeras bara i Gällivare kommun. Det blir nya stolpar och nya ledningar, och rent allmänt en höjning standarden på nätet, säger Roger Lindmark.
Bland annat kommer ledningarna omslutas av en slags grön slang som ska göra ledningarna mer tåliga, och man tittar även på hur ledningsgatorna ska breddas.
Varför har gatorna inte breddats tidigare?
– Ju bredare de är desto mer inverkar vi på skogsbruket. På en del ställen är det redan klart att vi kan bredda ledningsgatorna och på andra ställen är det inte löst ännu.
Nattavaarabon Håkan Perssons förslag om att lägga ersättningspengarna till att bredda ledningsgator skulle enligt Roger Lindmark inte räcka långt.
– Att bygga ledningar är mycket dyrare än att betala ut ersättningar. Men vi betalar inte heller ut ersättningarna för att slippa bygga om, säger Lindmark och tillägger:
– Vi vill kunna kompensera för de obehag våra kunder haft. Dessutom syns det väldigt tydligt hos oss hur mycket och var vi betalar ut. Då blir det en fingervisning på var vi behöver jobba med nätet, säger han.
Men varför får inte butiken ersättning för elverket?
– Näringsidkare har i många fall en större skyldighet att själv gardera sig mot konsekvensen av strömavbrott. Sådan är lagstiftningen, säger Lindmark.
NSD har varit i kontakt med en reklamationsspecialist på Vattenfall som bett att få återkomma i ärendet.